Skrogene til de to CSOV-ene skal bygges ved et av VARDs verft i Romania og utrustes utstyres, ferdigstilles og leveres fra ett av verftene i Norge. Levering av fartøyene er planlagt til første halvår av 2025.

Vard skal designe og bygge to støttefartøy til North Star

Vard har signert kontrakt for design og bygging av to CSOV’er til Storbritannias ledende operatør innen støttefartøy til havvindparker, North Star. Avtalen har også opsjon på ytterligere to fartøy, noe som til slutt kan skape opptil 200 nye jobber til sjøs på tvers av CSOV-flåten når den er operativ.

Publisert Sist oppdatert

Vard vant kontrakten for design og bygging av to nye CSOV’er for selskapet, i tillegg til opsjon på ytterligere to fartøy. Skipene vil være av VARD 4 22-design, utviklet i nært samarbeid med Vard Design i Ålesund. Fartøyene har et oppgradert skrogdesign for å optimalisere for lavt drivstofforbruk og bølgemotstand, sammen med høy funksjonalitet og komfort. VARD 4 22-designet er utviklet spesielt for North Star, med nye metanolklare hybridfremdriftsløsninger og et økt antall enkeltlugarer, noe som gir hotellkvalitetsinnkvartering for teknikerne som jobber i felt, opplyser Vard i en pressemelding.

North Star har 1.300 ansatte og har den største heleide britiske flåten i Nordsjøen. Selskapet har forpliktet seg til å levere 40 havvindskip innen 2040 for å møte den økende etterspørselen etter logistikkstøtte til havvindparker over hele Storbritannia og Europa.

Teknisk informasjon:

• Lengde på ca 95 meter og bredde på ca 19,5 meter.

• Trinnløst walk-to-work-system som kan brukes fra 17 til 32 meter over havet

• Det nyeste innen DP2 posisjonering og sjøegenskaper

• Plass til to arbeidsbåter

• Maksimal hastighet på 14 knop.

• Hybridpakke

• 95 lugarer for med plass til 111 personer om bord

Skrogene til de to CSOV-ene skal bygges ved et av VARDs verft i Romania og utrustes utstyres, ferdigstilles og leveres fra ett av verftene i Norge. Levering av fartøyene er planlagt til første halvår av 2025.

Leveringshastigheten var nøkkelfaktor i valget av Vard

- Vi er begeistret over å utvide havvindflåten vår gjennom ytterligere byggekontrakter med Vard. Vard er et av verdens mest respekterte verftskonsern av høy kvalitet, med en uovertruffen merittliste for pålitelighet i CSOV-markedet. Vi har bygget et utmerket forhold de siste årene, slik at vi kan levere fartøy i tide og av høy kvalitet til markedet. Å sikre leveringshastigheten av disse fartøyene var en nøkkelfaktor i vår beslutning om å velge Vard som vår videre byggepartner, noe som understreker forpliktelsen vi har inngått om å bygge en allsidig og ledende servicekapasitet for å møte behovene til havvindkundene våre, sier CEO i North Star, Matthew Gordon.

Videre forteller han at et voksende havvindmarked hele Storbritannia og Europa, gir disse nye fartøyene North Star mulighet til å tilby fleksibilitet og pålitelighet til kunder på fremtidige anbud der verftskapasiteten plassene kan bli knapp.

North Stars design er klargjort for fremtidig drift på metanol, og gir et bærekraftig alternativ. Videre er de også utstyrt med et arbeidsbåter med høy yteevne og med plass til nok et arbeidsbåter for å kunne tilpasses de operasjonelle behovene til kunden.

I tråd med ønsket om muliggjøring av bærekraftig virksomhet til sjøs

De nye CSOV-ene vil bli utstyrt med teknologi fra Vard Electros fleksible SeaQ-portefølje, som dekker løsninger for kraft, kontroll, bro og navigasjon, og kommunikasjon. SeaQ-pakken utgjør en stor fordel. Ved å benytte batteriteknologi for hybride operasjoner, legger SeaQ-leveransen til rette for enda smartere og mer energieffektive drift som gir reduserte utslipp og drivstofforbruk.

CEO i Vard, Alberto Maestrini, sier kontrakten med North Star viser Vards ledende posisjon i markedet:

- De nye kontraktene til North Star Shipping bidrar til å styrke Vards ledende posisjon i markedet for servicefartøy til havvindparker. Vi er veldig stolte over at North Star valgte oss og vi vil gi dem fartøy med innovative løsninger som er spesielt utviklet av Vard for denne type fartøy. Disse kontraktene er i tråd med vårt ønske om å muliggjøre bærekraftig virksomhet til sjøs – som skipsbyggere er det en stor motivasjon for oss å konkret kunne bidra til det grønne skiftet.