Illustrasjon: Cadeler

Cadeler investerer 3,3 milliarder i nytt skip

Cadeler signerer kontrakt på 3,3 milliarder kroner med Cosco Heavy Industries om å levere nytt vindfundamentinstallasjonsskip. Det nye F-klasseskipet kan bli konvertert fra installasjon av store fundamenter til installasjon av vindturbiner på kort tid.

Publisert Sist oppdatert

Dette vil være det femte skipet Cadeler har i flåten, som dermed vil bli den største og mest kapable flåten av jackup-skip i havvindindustrien.

Cadeler kunngjør signeringen av en ny kontrakt med Cosco Heavy Industries for å bygge et toppmoderne F-klasseskip for å betjene de største prosjektene i havvindindustrien. Kontraktsverdien utgjør USD 345 mill. (NOK 3,29 mrd.). Kontrakten innebærer en opsjon om ytterligere ett X- eller F-klasseskip.

Det nye fartøyet vil gjøre det mulig for Cadeler å sikte seg inn mot det voksende segmentet av storskala fundamentinstallasjoner og tilby et komplett sett av tjenester innen transport og installasjon av havvindparker.

Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler A/S. Foto: Cadeler AS

- Å utvikle flåten vår er en strategisk nøkkelprioritering for å møte den voksende etterspørselen etter installasjonskapasitet. Vi er stolte av igjen å skyve på grensene for næringen vår ved å besørge de mest effektive fartøyene til interessenter som utvikler stadig mer komplekse prosjekter, sier Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler A/S i en pressemelding.

Cadeler bygger fra før to X-klasseskip som skal bli levert av Cosco Heavy Industries i H2 2024 og Q1 2025. F-klasseskipet vil bli bygget etter spesifikasjoner som likner på de to X-klasseskipene, noe som gir vesentlige stordriftsfordeler.

F-klasseskipet har et unikt design, som gjør det mulig å konvertere skipet fra et fundamentinstallasjonsskip til et vindturbingeneratorinstallasjonsskip (WTG) på kort tid.

Det nye F-klasseskipet forventes levert i fjerde kvartal av 2025, og Cadeler er for øyeblikket i diskusjoner om en installasjonskontrakt på XL Monopile-fundamenter i Nordsjøen, som forventes påbegynt i andre kvartal av 2026.

- Cosco Heavy Industries ble valgt på grunn av dets ekspertise, pålitelighet og høye standarder når det kommer til å bygge komplekse vindparkinstallasjonsfartøy. Cosco er en strategisk partner i å bygge våre X-klasseskip, og vi har full tillit til deres evne til å levere et nytt toppmoderne fartøy, legger Mikkel Gleerug til.

Med et dekkareal på 5.600 kvadratmeter, en lastekapasitet på over 17.600 tonn og en hovedkrankapasitet som vil bli offentliggjort senere, er X- og F-klasseskipene uten sidestykke i dagens havvindnæring. Skipene vil være i stand til å frakte og installere syv komplette 15 megawatts vindturbinsett per last eller fem sett med 20+ megawatts turbiner, noe som kutter ned antall turer som trengs per prosjekt. F-klassen vil være i stand til å frakte opp til seks XL-monopæler (med en vekt på 2.300—2.6000 tonn per stykk) per transportrunde, noe som øker driftseffektiviteten drastisk.

Når de tre nye fartøyene er ferdige, vil Cadeler ha den største og mest kapable flåten i havvindindustrien målt i lastekapasitet og evne til å transportere, vedlikeholde og installere de største havvindfundamentene og vindturbinene.

X-klasse- og F-klasseskipene blir bygget på Coscos verft i Qidong i Kina. Strategiske partnere for nybyggene inkluderer GustoMSC NOV, Kongsberg, Huisman og MAN Energy.