Brunvoll skal levere fremdrift til to nye brønnbåter for Intership

Brunvoll har signert kontrakt for levering av fremdrift, manøvrering, og kontrollsystem til 2 store brønnbåter til rederiet Intership AS. Fartøyene er designet av Salt Ship Design AS, og skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia.

Publisert Sist oppdatert

Brunvoll skal levere fremdrift og manøvrering på begge båtene. Det er ulike fremdriftssystem på de to fartøyene, hvor den største båten på 6500m3 skal utrustes med 2 Azimuth fremdriftsthrustere og to sidethrustere i baugen, mens båten på 4000m3 skal utrustes med CP-propell og tomotors gir, to sidethrustere i akterskipet og to sidethrustere i baugen, heter det i en pressemelding.

Begge båtene skal utstyres med BruCon kontrollsystem for fremdrift og manøvrering, og DP-system (Dynamisk posisjonering) som muliggjør lasting og lossing i distanse fra merdene under krevende forhold.

Brunvoll utvikler framdrift- og automasjonssystemer for å imøtekomme spesifikke forhold for ulike skipstyper. Brønnbåter har behov for plassbesparende utstyr og god fleksibilitet både i fysisk arrangement i motorrommet, og i motorytelse for å møte ulike operasjonsmodus.

Brunvolls TS800- gir er et kompakt twin-in single-out reduksjonsgir designet for to el-motorer og en propell, hvor propellen kan drives av en eller begge
el-motorene alt etter behov for ytelse. Motorene kan plasseres både foran og bak giret, og dermed tilpasses tilgjengelig plass i motorrommet.

Et konvensjonelt CP-propellsystem sørger for god effektivitet for båter med varierende driftsprofil, som f.eks. ulik lastkondisjon i transitoperasjon. Brunvolls azimuth fremdriftsthrustere er designet for høy effektivitet og god manøvrering, og vil gi optimal effektivitet under manøvrering og i DP-operasjoner.

Optimaliserte framdriftssystemer kombinert med moderne automasjons- og kontrollsystem sørger for økt effektivitet og fleksibilitet i operasjon, som reduserer både energikostnader og utslipp.

- Disse to fartøyene er hybridbåter med betydelige batteripakker som tilfredsstiller de strengeste miljøkrav, og skal fullspekkes med norsk utstyr. I valg av framdriftskonsept er det lagt vekt på å bruke kjent teknologi som fungerer godt i andre segment som opererer under krevende forhold, som f.eks. offshore, sier Kjetil Opshaug, COO i Intership.

- Det er en glede å jobbe med engasjerte kunder. Basert på deres kunnskap og iver etter å ha effektive tekniske løsninger, har vi sammen landet gode systemkonfigurasjoner, kommenterer Arnfinn Brautaset, salgssjef i Brunvoll.

Han legger også vekt på viktigheten av at norske rederier tar med norske utstyrsleveranser i sine nybygg uansett om de bygges i Norge eller på utenlandske verft.