Purus Wind og Vard har valgt Brunvoll som leverandør av fremdrift og manøveringssystemer for to CSOVer.

Brunvoll valgt som leverandør av fremdrifts- og manøvreringssystem for to CSOV-er

Brunvoll har mottatt en ordre for levering av fremdrifts- og manøvreringssystemer for Purus Winds sine nye Commissioning Service Operation Vessel (CSOV). Leveransen gjelder for to skip, med mulighet for ytterligere to skip som opsjon.

Hvert skip vil bli utstyrt med to azimuth-thrustere for fremdrift, og to inntrekkbare azimuth-thrustere og en tunnel-thruster for manøvrering. Leveranseomfanget omfatter også Brunvolls «Propulsion and Thruster Control system», BruCon PTC.

-  Vi er ydmyke og stolte over at Vard og Purus Wind har valgt Brunvoll som sin betrodde partner for disse nybyggene. Jeg vil spesielt takke Vard-organisasjonen for å ha jobbet tett sammen med våre folk på dette prosjektet, noe som demonstrerer styrken til den maritime klyngen i regionen. Offshore-vindmarkedet vil være et viktig segment for Brunvoll i årene som kommer, og med disse nye prosjektene i ordreboken ser utnyttelsen av fabrikken i Molde bra ut for 2024", sier Kåre Øyvind Vassdal, konsern direktør i Brunvoll Group, i en pressemelding. 

Levering i andre kvartal 2025 og 2026 

Thrusterne for fremdrift inkluderer de nyeste forbedringene for å møte de stadig strengere kravene til sikkerhet, nøyaktighet og hurtighet under DP-operasjoner for SOV-er / CSOV-er. Dette inkluderer betydelig forbedringer i rotasjonshastighet for azimuth styremaskin, økt propellakselerasjon og økt skyveeffekt med redusert interaksjon mellom azimuth-thrusterne og skroget.

I kombinasjon med de to inntrekkbare azimuth-thrusterne og en tunnel thruster i forskipet, er skipene ideelt utstyrt i henhold til operasjonelle krav, DP-presisjon og samlet ytelse. Skipene er basert på et VARD 4 19-design og vil være 87 x 19,5 meter med en kapasitet for 120 personer ombord. 

Designet er optimalisert for lavt drivstofforbruk, høy opererbarhet og komfort.

Levering av skipene vil finne sted i Q2 2025 og Q2 2026. Det første skipet vil bli levert fra ett av VARDs verft i Norge. Det andre skipet vil bli bygget av VARD Vung Tau i Vietnam. De to opsjonene er også planlagt å bli bygget både i Norge og Vietnam.

Avgjørende forbindelser 

- Det nære samarbeidet mellom maritime aktører i en maritim klynge, med verftene som knutepunkt, har vært katalysatoren for forbedringer og innovasjon i over et århundre. Dette krever relasjoner basert på tillit og lang levetid langt utover vanlige kontrakter,  sier Runar Vaagnes, SVP Salg og Markedsføring i VARD.

Disse forbindelsene er ifølge Vaagnes avgjørende for å håndtere risikoene involvert i prototyping og for å muliggjøre bærekraftig virksomhet til sjøs: 

- Samtidig som vi leverer skip på verdensledende byggetider, til avtalt kostnad, og med nødvendig global støtte etter levering. Løsningen valgt i dette prosjektet er optimalisert i samarbeid mellom Vard Design og Brunvoll, og den vil gi bedre opererbarhet og lavere utslipp. I VARD fokuserer vi på våre partnere, og samarbeidet vi har med Brunvoll går tilbake mer enn 80 år, legger han til.