Illustrasjon: Bergen Engines

Bergen Engines: Suksess med hydrogeninnblanding i naturgass

Bergen Engines har nylig lansert et omfattende test-program med målsetning om nullutslipps-motorer, gjennom en gradvis overgang fra å bruke flytende naturgass til 100% hydrogen som drivstoff. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De første testene på en gassmotor i B-serien, med en blanding av 15% volum hydrogen og 85% volum naturgass som drivstoff, er suksessfullt gjennomført uten fysiske modifikasjoner på motor.

Det ble bekreftet at kraftytelsen ble opprettholdt i henhold til spesifikasjoner på alle lastnivåer, mens utslipp av karbondioksid og karbonmonoksid ble redusert. Lavere nivåer av ubrente hydrokarboner og metanutslipp ble også bekreftet.

- Dette er et stort første steg i arbeidet med å redusere utslippet fra våre kunders motordrift og et sterkt testament på drivstoffs-fleksibiliteten til våre Bergen-motorer, sier Jon Erik Røv, administrerende direktør i Bergen Engines. 

Administrerende direktør i Bergen Engines, Jon Erik Røv. Arkivfoto: Helge Martin Markussen

Hydrogen er av mange ansett som den best egnede energibæreren av fornybar drivstoffproduksjon for landkraft og for skipsfart innlands og i nærsjø. En blanding av hydrogen og naturgass er det første steget mot nullutslipp.

Bergen Engines har en målsetning å utvikle en kommersiell løsning som aksepterer hydrogen-innblanding med opptil 60% volum, og løsninger som kan bli videreutviklet til å akseptere 100% hydrogen for nye motorer.

Målsetning er at den nåværende portefølje av gassmotorer skal kunne håndtere moderate nivåer av hydrogen uten fysiske modifikasjoner på motor. Når det er tilstrekkelig tilgang på grønn hydrogen, samt at teknologien har modnet, er intensjonen at Bergen-motorene skal være klare for en høyere andel hydrogen. En aktuell motor-oppgradering kan bli gjennomført som en del av en hovedoverhaling som inkluderer erstatning av stempel, slik at en del av utgiften kan regnes som en vanlig service-kostnad.