Ukens Skipsbesøk: BB «Bruse»

Tau- og beredskapsbåten «Bruse» sørger daglig for å manøvrere store skip innerst i Oslofjorden. Kaptein Joakim Gundersen viser oss rundt på slepebåten før mannskapet skal lose neste tankbåt til kai.

Publisert

Slepebåten ble bygget i 1981 og ligger stasjonert ved Sjursøya, der den daglig tar i mot anløp av tankskip til Ekeberg oljeterminal, og yter assistanse til skip som anløper Oslo havn. «Bruse» er også en del av beredskapsansvaret knyttet til brann, oljevern og generelt maritime hendelser i havnen. 

Kraftig vinsj

Bruse er utstyrt med to kraftige vinsjer forut og akterut. Disse er av en høy mekanisk standard som mangler sidestykke i maritim industri. 

Kaptein Joakim Gundersen bedyrer viktigheten av dem, og forteller at den styrer trekkraften slik at den forhindrer ubehagelige bråe bevegelser til sjøs.

- Vinsjen gjør egentlig hele båten, sier Gundersen.

Dette er hovedverktøyet i befatningen med de store tankskipene som anløper kaia. Den er også utstyrt med sikkerhetsmekanismer som gjør at dersom vaieren mot formodning ryker vil den ikke rekursere tilbake mot båten og forårsake skade. Det er store krefter i sving under sleping og vinsjen akterut har en trekkraft på 50 tonn med et bruddstykke på det dobbelte.

Mekanisk vidunder

- Det bygges nok ikke mange båter som skal vare i 30 - 40 år i dag, spekulerer Gundersen.

Slepebåten består av 2 x Hedemora traktormotorer med til sammen 2500 Hk som utgjør en fart på 13 knop. Propellen kan vendes 360 grader slik at båten kan trekke i alle retninger.

Det blir stadig færre av denne type båter i omløp, og det er krevende å finne deler og ekspertise på motoren.

BB «Bruse»

Hovedmotor: 2 x Hedemora V12A 

Bygget: 1981

IMO nr.: 8003072

Brannslokking: 2 x vann/skummonitorer

Tonnasje: 295 BRT

Slepevinsj: 50 t trekk, 100 t brems

Fart: 13 knop

Dekksutstyr: Vinsj 70 t brems, Pullerttrekk ved MCR: 32 TBP, Dekkskran 10 ™, Slepepinner

- Det kreves at man kan gå utover boka. Heldigvis har vi en gammel ringrev som greier å håndtere motoren, forteller kapteinen.

Det finnes én leverandør i Sverige som produserer deler. I jakten på deler har skipet fått assistanse fra det svenske forsvaret. Båten er likevel i svært god stand og kapteinen berømmer mannskapet for å være svært flinke til å holde båten ved like.

Batteribåt i horisonten

Nord-Europas første elektriske taubåt bygges for bruk i Oslo Havn. Den nye elektriske slepebåten vil erstatte «Bruse». 

Den elektriske taubåten bygges av Sanmar Shipyards i Tyrkia basert på BBs eget design. 

Oslo Havns nullutslippsplan er utslagsgivende for at rederiet Buksér og Berging AS (BB) investerer i elektrisk taubåt. BB har en flåte på ca. 50 skip og består av mindre taubåter til større offshorefartøy som jobber lenge på sjøen om gangen.