Prosjektering i hydrodynamikk Jannicke Gjerdesvik.

Wärtsiläs HR-dyse

Ankerhåndterere og trålere trenger stor kraft for å dra ankeret eller trålen. En dyse rundt propellen gjør underverker for trekkraften, og reduserer også båtens drivstofforbruk. Det kommer miljøet til gode.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Utfordringen for ingeniørene som designer propeller med dyser, er at dysen på den ene siden skal gi økt trekkraft til båten og på den andre siden ikke streke eller bremse farten.
– Det unike med dysen er den ekstra kraften den gir båten på lave hastigheter. Når en propell er montert i en dyse suges det mer vann inn på propellen og i tillegg vil akselerasjonen av vannet inne i dysen resultere i ekstra skyvekraft fra selve dysen. Men dysen må også fungere optimalt i høy hastighet. Da skal den gi båten fart, og ikke være en bremsekloss. Wärtsiläs sofistikerte HR-dyse gir både ekstra drahjelp og god fart, sier prosjektingeniør i hydrodynamikk i Wärtsilä, Jannicke Gjerdevik. – HR-dysen er spesielt konstruert for ikke å bremse ved større hastigheter, men det viste seg at den forbedrede profilen også øker trekkraften ved lave hastigheter, sammenlignet med en konvensjonell dyseprofil.
Effektivt
Når tunge tak skal utføres på sjøen, gjør dysen den store forskjellen. De største ankerhåndtererne kan trekke rundt 300 tonn, så det er virkelig store krefter det er snakk om.
– Med samme motorkraft kan en båt med dyse i enkelte tilfeller trekke bortimot dobbelt så mye som en båt uten dyse. Det er store forskjeller, noe som også vises på båtens driftsøkonomi. Wärtsilä gjorde en omfattende studie av propelldyser for noen år siden, som viste svært gode resultater. Studien var viktig i utviklingen av HR-dysen, den mest sofistikerte dysen vi har. Vi vet at den gir gode resultater når den fungerer optimalt sammen med propellen. Vi har også 19A-dysen som gir noe mindre trekkraft, men som er mer kostnadseffektiv å produsere. Flere og flere kunder velger den mest effektive løsningen, men det er fremdeles båter som ikke har behov for den mest avanserte typen og klarer seg med en enklere dyse, forklarer Gjerdevik.
Sparer drivstoff
En dyse gjør at det suges mer vann til propellen slik at vannet går raskere over propellbladene. Vannet som føres over dysen fører også til løft eller skyvekraft på selve dysen. Når dyse og propell fungerer optimalt sammen, går båten raskere.
– På den måten yter båten maksimalt, uten at drivstofforbruket øker. Ankerhåndteringsfartøy og trålere som ikke har moderne dyser, bruker mer motorkraft og dermed mer drivstoff for å utføre de samme oppgavene.