Ingve Sørfonn, prosjektleder i Wärtsilä og leder for forskning og utvikling i Wärtsilä Ship Power Technology.

Wärtsilä med viktig rolle i banebrytende teknologiprosjekt

I pionerprosjektet FellowSHIP skaper Wärtsilä sitt spesialdesignede utstyr synergi mellom ledende norsk maritim industriteknologi og nyskapende brenselcelleteknologi. Nå installeres utstyret i skipet «Viking Lady». Den innovative teknologiløsningen er et viktig bidrag i utviklingen av fremtidens maritime fremdriftsløsninger og energiproduksjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

FellowSHIP prosjektet er et felles forsknings- og utviklingsprosjekt som har som mål å utvikle og demonstrere kraftforsyningsenheter med brenselcelle til bruk i det maritime markedet og offshoremarkedet. Kraftforsyningsenhetene vil være på 320kW, og teknologien vil føre til økt effektivitet og store reduksjoner i utslipp. Prosjektet er det første av sitt slag i verden, da brenselcelleteknologi av denne kraftstørrelsen aldri før har blitt installert i handelsskip.
Kraftforsyningsenheten skal installeres i supply-skipet «Viking Lady», som er eid av rederiet Eidesvik Offshore. Skipet er designet av Wärtsilä Ship Design og har Wärtsilä hovedmotorer. Spesielt til FellowSHIP prosjektet har Wärtsiläs elektro- og automasjonsavdeling i Norge utviklet den nødvendige kraftelektronikken som knytter brenselcellen til skipets elektriske nett. Selskapet innehar dermed den viktige rollen som systemintegrator i prosjektet.
Wärtsiläs elektro- og automasjonsavdeling er spesialisert innen teknologi relatert til elektrisk distribusjon, automasjon og omformerteknologi. Selskapet har vært involvert i brenselcelleteknologi siden midten av 90-tallet, med fokus på systemløsninger.
– Til FellowSHIP prosjektet har Wärtsilä utviklet kraftelektronikken, og systemer for regulering og distribusjon av energi fra brenselcellen til det elektriske nettet. I tillegg har vi levert distribusjons- og kontrollsystemene, forteller prosjektleder i Wärtsilä og leder for forskning og utvikling i Wärtsilä Ship Power Technology, Ingve Sørfonn.
I mai kom prosjektets brenselcelle, produsert av det tyske Tognum Group selskapet MTU Onsite Energy GmbH, til Stord. Her har den blitt integrert og testet med Wärtsiläs teknologi. I løpet av prøvene på land har alle operasjonsmoduser, feilsituasjoner og dynamisk oppførsel blitt testet og verifisert i forhold til spesifikasjonene.
Wärtsilä har også det totale ansvaret for integreringen av brenselcellen i «Viking Lady» og for uttesting av det komplette anlegget.
– Å utvikle bedre og mer miljøvennlig teknologi for den maritime næringen og offshoresektoren er et svært viktig fokusområde for Wärtsilä. Konsernet investerer tungt i forskning og utvikling for å kunne tilby innovativ teknologi for å redusere utslippene og forbedre effektiviteten til skip. Å inneha rollen som systemintegrator på det som kanskje er verdens mest miljøvennlige skip er derfor svært spennende for oss, sier Sørfonn.
FellowSHIP prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom DNV, Wärtsilä, Eidesvik Offshore og MTU Onsite Energy GmbH. – FellowSHIPs visjon er at vi skal greie å utvikle en teknologi som kan brukes i maritime anlegg, og som virkelig gir et positivt bidrag til miljøet. Nå ser vi med stor forventning fram til at anlegget skal testes til sjøs, sier Sørfonn.