Verdens verftsindustri setter nye rekorder hver måned
Ordreboken passerte 8.000 skip i juli, og per slutten av august var den kommet opp i 8.552 skip på til sammen 444 millioner dwt og 164 millioner CGT. Ordreboken for bulk carriers har steget til 173,3m dwt fra 98,7m dwt ved utgangen av 2006 og 76m dwt året før det.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ordreboken for containerskip vokste til 1.441 skip på totalt 38,5m CGT/6,2m teu.
Tanksektoren for skip over 10.000 dwt har tatt det mer med ro i år etter kraftig vekst i fjor, og er nå på 153,2m dwt (opp fra 144m dwt ved årsskiftet).
Nye ordrer
Det ble bestilt 103 nye bulkers i løpet av juli på totalt 7,5m dwt og 145 skip i august på totalt 14,7m dwt. Av tankskip ble det bestilt 45 skip på totalt 2,1 m dwt i juli og 30 skip på 2,2m dwt i august.
67 nye containerskip ble kontrahert i juli på totalt 0,5m teu. I CGT er dette 2,7m som er det høyeste månedlige tallet noen gang. Det ble noe lavere aktivitet i august med 45 skip på 0,5m teu og 2,4m CGT.
Per slutten av august var det i 2007 totalt kontrahert 88,4m dwt med bulkers og 29,6m dwt med tankskip mot 49,5 millioner henholdsvis 84,7 millioner for hele 2006.
Med fortsatt stor etterspørsel etter bulkers og containerskip, samt det faktum at det er problemfritt å få omsatt de åpne posisjonene som de store verftene kan fremskaffe for tankskip, er det vanskelig å forestille seg at prisene skal kunne reduseres i nær fremtid. Koreanske verft kommiterer seg nå så langt frem som andre halvår 2011 for store containerskip.
Per 1. september hadde europeiske verft sikret seg ordrer for 255 skip på til sammen 4,3m dwt / 3,6m CGT hvilket er godt lavere enn for 2006. I dwt terms er det en viss oppgang som skyldes at et tyrkisk rederi har kontrahert seks Capers ved Sedef Gemi Endustri. Asia har per 1. september vunnet ordrer i år på 149,5m dwt / 47,8m CGT.
For hele 2006 var tallene for Asia 164m dwt / 51,7m CGT, og for Europa 5,7m dwt / 6,6m CGT. Dette forteller at Asia lett vil passere 2006 tallene, mens for Europas vedkommende ser det ut til å bli omtrent uforandret.
Ikke så merkelig da at verdens største skipsverft tjener penger. Hyundai HI fremviste rekord kvartalsresultat for 2. kvartal med netto resultat på won 417,4 milliarder ($448 mill.) Det er omsider de høyere prisene som det ble kontrahert til for cirka 2/2,5 år siden, som begynner å gi seg utslag. I første halvår mottok verftet nye ordrer for $12,5 milliarder, eller 60% opp fra samme periode i fjor.
Nedover i størrelsene finner man at situasjonen er omtrent den samme for Product tankskip der 10/60.000 dwt størrelsen har 524 skip i bestilling mot en flåte på 1434 skip. Må
;lt i dwt blir ordreboken 45% av dagens flåte.
Investeringer
WSM opplyser at det hittil i år per 1.9 er investert noe slikt som $115 milliarder i nybygg, eller 39% mer enn på samme tid i fjor. Capesize bulkers står for $21 milliarder, mens den totale containerinvesteringen er på $35 milliarder.
Og for alle bulk carrier segmentene gjelder fortsatt den forunderlige situasjonen at fem år gamle skip er mer verd enn hva nybygg koster å kontrahere i dag. For Panamax vedkommende er 5-års verdien 149% av nybygg, for supramax 144% og for Capes 132%. Og det til tross for at nybygningsprisene har økt mye i år – Capes med 35% på åtte måneder og Panamax og Supramax begge med 25%. Det kan gi noen og enhver noe å gruble på.