
Verdens største?
Kjøp av et 2006 bygget kjemikalietankskip på knappe 20.000 dødvekt-tonn bringer bergensrederiets kontrollerte flåte opp i 99 skip. Nyervervelsen skal seile i regional fart innen Sør-Amerika.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Odfjell lå i mange år bak Stolt-Nielsen i størrelse, men gikk forbi for en del år tilbake og har siden smykket seg med å være verdens største kjemikalietankrederi. Nå tyder mye på at Stolt-Nielsen kanskje har gjenerobret plassen på toppen av pallen etter solid vekst de siste årene, der de også har kjøpt to av Odfjells mest moderne 37.500 tonns kjemikalietankskip.
Tidligere i år dannet Odfjell sammen med Euroceanica Ltd. samseilingspoolen Crystal Pool som drives ut fra Bergen og Helsingfors. I alt 14 skip i størrelse fra knappe 4000 til bortimot 12.000 dwt deltar.
Crystal Pools viktigste trades er ut fra Baltikum og til og fra Middelhavet.
Odfjell deltar med tre NIS-registrerte 5800 tonnere og en Singapore-registrert 6000 tonner.
Det er også etablert et samseilingsselskap mellom Odfjell og NCC i Saudi-Arabia som skal operere store produkttankskip for de to rederiene i farten mellom Midt-Østen og Østen. Operasjonen forgår fra Emiratene med støtte fra Bergen og omfatter produkttank-/kjemikalietankskip fra 45.000 dødvekt-tonn og oppover.
Drift fra Bergen, eller EU?
Odfjells hovedkontor ligger fast i Bergen, selv om overgangen fra ASA til SE-selskap gjør det lett å flytte virksomheten til det mest lønnsomme sted å drive fra innen EU.
Størstedelen av flåten er NIS-registrert, men en betydelig del av flåten benytter Singapore-flagg. Odfjell har bygget opp en større organisasjon i Singapore og en rekke skip, både NIS-registrerte og andre, er eiet av Odfjell-selskaper registrert i det lille Østen-landet.
For øvrig har Odfjell et verdensomspennende nett av utekontorer, datterselskaper og tankterminaler. De finnes i Europa, Nord og Sør-Amerika, Afrika, Midt-Østen og over store deler av Østen.
Odfjell-gruppens flåte omfatter seilende skip fra rundt 4000 til 51.000 dødvekt-tonn, samt nybygg på opp i 75.000 dødvekt-tonn.
Størstedelen av flåten er skip med tanker og lossesystemer i rustfritt stål, men også en del mindre sosifikerte tanker, såkalt coatede eller malte tanker.
De siste årene har rederiet hatt svak inntjening pga. dårlig marked for kjemikalietankrederier. Tankterminalaktiviteten har gitt en bedre lønnsomhet enn skipsflåten.
Partnerskap med Lindsay Goldberg
Forøvrig har Odfjell inngått et strategisk partnerskap med Lindsay Goldberg LLC om å øke sin tankterminalaktivitet i Europa og Nord-Amerika.
Gjennom denne transaksjonen har Lindsay Goldberg kjøpt 49 prosent andel i hver av Odfjells tankterminaler i Rotterdam og Houston, Texas, samt i Greenfield-prosjektet i Chareston, South Carolina. Odfjell beholder 51 prosent eierandel.
Odfjell har mottatt et kontantvederlag på 247 millioner dollar knyttet til transaksjonen. Hver av partene skal investere total 25 millioner euro i ny egenkapital med tanke på planlagte oppgraderinger og kapasitetsutvidelse ved Rotterdam-terminalen.
Odfjell har i alt åtte helt eller delvis eide terminaler, samt en del på leiebasis, vesentlig i Sør-Amerika. Sistnevnte er eid av Dan Odfjell-familien.
Det er også inngått en intensjonsavtale om at Odfjell kjøper seg inn i en terminal i Antwerpen, Belgia.
Aksjonærene i Odfjell SE har de siste årene ikke fått utbytte på aksjene sine, men nå er det foreslått et ekstraordinært utbytte på en krone per aksje som en ekstraordinær generalforsamling skal ta stilling til 26. oktober.