Vidar Pederstad i Nor-Shipping.

Tar “Et kunnskapsbasert Norge” på alvor

Norge har utviklet tre globale næringer som har det som skal til for å lykkes internasjonalt: offshorenæringen, den maritime næringen og sjømat. Dette slås fast i studien “Et kunnskapsbasert Norge” fra Handelshøyskolen BI.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nor-Shipping tar rapporten på alvor, og samarbeider nært med næringene om å befeste Ocean Industries som et felles omdømmebegrep.

– Som et ledd i en langsiktig og helhetlig omdømmestrategi for et kunnskapsbasert Norge har vi klart å få toneangivende representanter fra de norske havbaserte næringene og akademia til å støtte opp om begrepet Ocean Industries, sier Vidar Pederstad, direktør i Nor-Shipping.

I forbindelse med Nor-Shipping 2013 i juni tok han i bruk begrepet “Ocean Industries” som en samlebetegnelse på de havbaserte næringene. Messen, konferansene og en rekke andre aktiviteter knyttet til Nor-Shipping var ment å bygge opp under dette.

– Offshore energi, shipping, og fiskeri-/sjømatnæringene er motorer i norsk næringsliv som nyter godt av felles maritim kompetanse. Ved å se på disse tre næringene som én stor industri, en superklynge, vil det å bygge et omdømme som fremtidsnæring bli mer overkommelig. Gjennom samarbeid er de norske havbaserte næringene nå i ferd med å posisjonere seg som “Ocean Industry Experts”, mener han.

I rapporten “Et kunnskapsbasert Norge”, som Handelshøyskolen BI la fram i januar 2012, hevder professor Torger Reve og førsteamanuensis Amir Sasson at: – Den eneste måten høykostlandet Norge kan konkurrere globalt på, er gjennom naturressurser, innovasjon og høyt kunnskapsinnhold i produkter og tjenester. De sier videre at; – Norges rikdom synes uløselig knyttet til vann og hav. Her ligger våre viktigste konkurransefortrinn, fra vannkraft til subsea teknologi.