
Stor simulator-oppgradering i Ålesund
I samarbeid med Kongsberg Maritime oppgraderer Høgskolen i Ålesund skipsmanøversimulatoren som brukes i undervisningen for nautikkstudenter og andre kursdeltakere. Dette innebærer nytt utstyr blant annet for offshore-operasjoner og andre krevende brooperasjoner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Etter mange år med stor aktivitet har nautisk avdeling besluttet å inngå avtale med Kongsberg Maritime for en omfattende oppgradering av skipsmanøversimulatoren ved Høgskolen i Ålesund. Prosjektet forventes å være klart til ”dåp” før starten av høstsemesteret i 2007.
Mer avanserte offshore-operasjoner
Oppgraderingen vil gjøre Institutt for nautikk og tekniske fag ved Høgskolen i stand til å gi opplæring på en lang rekke nye og mer avanserte operasjoner. Spesielt gjelder dette avanserte offshore-operasjoner hvor man benytter dynamisk posisjonering (DP), men også andre oppgaver som involverer krevende brooperasjoner.
Oppgraderingen vil også gjøre det mulig å trene på mer komplekse winch- og slepeoperasjoner hvor både slepebåt og havarist er med i spillet. I tillegg til simulering av en rekke offshore-skip og handelsfartøy vil det også nå være mulig å trene på manøvrering av moderne pendelferjer.
I verdensklasse
Oppgraderingen vil ha en kostnadsramme på ca. fire millioner kroner, hvor nesten halvparten er bidrag fra næringslivet. Investeringene vil være med på å befeste simulatorsenteret ved Høgskolen som et av de mest avanserte og komplette som finnes i verden.
I tillegg til simulatoren som nå blir oppgradert har skolen en egen offshore- og ankerhåndteringssimulator, en fullskala hurtigbåtsimulator, 4 DP simulatorer, to andre visuelle skipssimulatorer, foruten egen simulator for ECDIS, ARPA og AIS trening.
Større fleksibilitet
Oppgraderingen medfører også større fleksibilitet i forhold til å trene på situasjoner hvor det oppstår tekniske feil, samt feil på navigasjonssystemer – inkludert nye avanserte posisjoneringssystemer som benyttes i offshore operasjoner.
Den nye systemet vil også gjøre det mulig å trene på operasjoner i arktiske strøk hvor skipene vil møte drivis. Arbeidet med å utvikle den norske ”Virtuelle Sjøveien” vil dessuten fortsette. Dette vil gjøre simulatormiljøet i stand til også å trene loser og navigatører som skal seile på Norskekysten og ved Svalbard i langt mer realistiske omgivelser.