"Far Saga" er ankommet til Orskov Yard for større ombygning.

Stor aktivitet ved Orskov Yard

“Time is money” skrev vi i forbindelse med tema Reparasjon og Vedlikehold i Skipsrevyen nr. 2 i år, og videre... “med dagens høye inntjening for nær sagt alle typer fartøyer er tiden som går med til reparasjoner, tørrdokking etc. av økende betydning. Hva hjelper det med lav pris/billig arbeidskraft hvis lenger tid borte fra markedet gjør at “vinningen går opp i spinningen”.”

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Orskov Yard i Frederikshavn er et av de verftene som har spesialisert seg på reparasjoner og dermed har nytt godt av de gode tidene i shippingbransjen. Og det er faktisk helt unike “boom”-tider der omtrent alt innen skipsfart seiler i høykonjunktur, fra bulk carriers via containerskip og car carriers til alt som foregår innen offshore næringen.

Samtidig har en del av konkurrentene innen verftsindustrien nok å gjøre i forbindelse med bygging av nye skip – en type virksomhet som i gode tider ofte blir foretrukket. Og godt er det for andre:

Profesjonalitet og pålitelighet er dermed blitt svært viktige kriterier når rederiet skal utpeke reparasjonsverksted. Det er best å booke seg inn hos et verft som kan garantere oppholdets varighet, og dette har gitt seg positive utslag for skandinaviske reparasjonsverft det siste året, inkludert Orskov Yard.

Bedriften selv fremhever sin geografiske beliggenhet som et annet “pre” sammen med fleksibilitet og utstrakte servicetilbud. Markedet er “de 70.000 skipene som hvert år seiler forbi Frederikshavn” pluss naturligvis noen til som befinner seg i Nord-Europa et eller annet sted. I Frederikshavn området er der en meget stor mengde maritime leverandører.

Ny satsing

Antall skipsbesøk er nå cirka 250 i løpet av et år. Verftet har nylig investert ca. 25 millioner danske kroner i en ny flytedokk som ble ombygget før

Liste over norske kunder er meget omfattende der man finner navn som Anders Utkilens Rederi, Bourbon Offshore Norway, Buksér og Bergning,

Color Line, DOF, Farstad Shipping, Knutsen OAS Shipping, Rovde Shipping, Seatrans, Torvald Klaveness Group, GC Rieber Shipping AS, Gulf Offshore Norge, Larvik Shipping A/S, Misje Rederi og Østensjø Rederi, for å nevne noen.

Av internasjonale rederier finner man mellom andre A.P. Møller – Mærsk A/S, Svitzer, Ahrenkiel, Bornholmstrafikken, Brise Bereederungs GmbH, Danish Navy, DFDS, Furetank Rederi AB, Herning Shipping, Jens Alfastsen – Rederiet, Mols-Linien A/S, Rederi AB Donsötank, Rohde Nielsen A/S, Royal Arctic Line, Samsø Linien, GT Tanker og TESMA Denmark.