
Skipsreparasjoner – nyter godt av beliggenheten
Etter 14 prosents resultatforbedring i 2007 fulgte Fredericia Skibsværft opp med rekordresultat på DKK 82,3 millioner før skatt i 2008, eller en bedring på over 40 prosent i forhold til året før.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Utenlandske skipsrederier har i stigende grad søkt til Fredericia Skibsværft for reparasjoner og service. Det synes som om utenlandske skip til fulle har forstått å dra nytte av verftets gunstige beliggenhet, og, – får man tro – dets dyktighet ved arbeidsutførelsen av reparasjoner og vedlikehold. Det opplyses at cirka 60 prosent av kundene er utenlandske.
Omsetningen for 27007/08 perioden, frem til 30. september kom på DKK 540,2 millioner. Til Erhvervsbladet uttalte bedriftens Thomas Andersen:
– Vi har aldrig haft så mange udenlandske skibe som i år. Det tager vi som udtryk for, at vi er konkurrencedygtige. Når en japansk reder opererer i Baltikum, ligger vores værft inden for 48 timers afstand. Derfor er Fredericia Skibsværft et internationalt værft, som servicerer internationale redere for at få skibene hurtigt ud på havene igen.
Bedriften har investert i produksjonsapparatet for å møte skjerpede miljøkrav og rederienes krav om kvalitet og presisjon.
Men det kan bli vanskelig å gjenta det sterke resultatet i inneværende år i lys av den generelt forverrede globale økonomien. Det kan man forstå, for med lavere hyrer til skipene, blir heller ikke tidsfaktoren like prekær som på det historiske toppmarkedet man har vært vitne til de siste årene.
Konkurransefaktoren vil også gjøre seg sterkere gjeldende, og det nevnes blant annet at av valutamessige årsaker ventes sterkere konkurranse fra svenske verft for svenske skip.
Fredericia Skibsværft A/S er Danmarks største reparasjonsverksted med en arbeidsstyrke på ca. 400 personer. Verftet er i privat eie og ble grunnlagt i 1916 av Andersen familien. Gjennom tre generasjoner har bedriften ekspandert fra å være et mindre skipsbyggeri til dagens moderne og effektive reparasjonsvirksomhet.
Kultur eller forretningsvirksomhet
Fredericia Skibsværft er truet av stengning fordi kommunen vil bruke arealene på havnen til byutvikling med planer om bygging av kulturhus og bibliotek.
Saken er den at verftet leier grunn, og leiekontrakten utløper i 2016, men hvis ikke forlenging av leiekontrakten foreligger i god tid, blir lukking aktuelt lenge før 2016. Kommunen vil ikke forlenge kontrakten til tross for at verftet har tilbudt seg å få redusert støyen fra verftet over en periode på åtte år.
Men det er Yara som har drevet den nedlagte virksomheten Kemira, som eier grunnen. Men her har visstnok kommunen truet med ekspropriasjon for å kunne overta grunnen og gjennomføre kulturplanene.
Fredericia Kommune kom sist høst med fremlegg om at verftet kan flyttes til to nye adresser mot vest i havnen og dessuten en i Nyborg. Denne løsningen anser Thomas Andersen inntil videre ikke for en realistisk mulighet, idet oppbygningen av de nødvendige kai arealer er meget vanskelige, liksom han forutser å sitte igjen med en stor del av en flytteregning på neppe under 400 millioner kroner for hele prosessen.
“De gode græd og de onde lo”
(Poul Sørensen, Fmd. Den Konservative Vælgerforening, Fredericia) i forbindelse med Yara og Fredericia Skibsværft – “Er byrådet en samling af socialister, skabssocialister og planøkonomer?”
Og vi siterer ham videre “Det kan ikke være rigtig, at Yara tvinges til at sælge deres jord til kommunen under trussel om ekspropriation, eller at en velfungerende, overskudsgivende virksomhed som Fredericia Skibsværft tvinges til at lukke, fordi kommunen ønsker at bygge boliger på et havneareal.”