Skader på hovedmaskineri

The Swedish Club har fulgt opp sin 10-års studie fra 1998 med en ny rapport vedrørende skader på skips hovedmaskinerier. Denne strekker seg over tidsrommet 1998-2004. Det fremkommer her at fortsatt er "medium speed" motorer mest utsatt for skader.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Og gjennomsnittlige utgifter for disse kravene er fire ganger høyere for denne typen fremdriftsmotorer enn for saktegående maskinerier.

Formålet med denne siste rapporten var å oppdatere 1998-analysene samt å identifisere nye trender for krav (claims). Dette igjen vil få innvirkning på assuranseforeningens "Engine Damage Prevention Programme".

Typer forsikring
The Swedish Club tilbyr sine medlemmer forskjellige typer dekning, inkludert Protection & Indemnity (P&I), Hull & Machinery (H&M) og Freight, Demurrage & Defence (FD&D). Per 1. september 2005 hadde foreningen 1.459 skip innmeldt i H&M, 741 for P&I og 347 for FD&D.

Forsikringen er for rederiet en betydelig utgiftspost, – i mange tilfeller bare overgått av mannskapsutgiftene. "Main Engine claims" representerer således en vesentlig kostnad, og derfor inntar The Swedish Club en proaktiv holdning for å forsøke å få gjennom nye tiltak for å redusere skadehyppigheten.

Vokser
Krav for motorskader har økt sterkt siden 1998, både når det gjelder antallet og utgiftene. De utgjorde 38% and H&M kravene i 1998 og har økt til 45% i denne siste studien.
Målt i kostnader er stigningen fra 22% til 32%. Likevel har den gjennomsnittlige kostnaden falt i løpet av de siste seks årene. Av totalt 1.238 claims i perioden 1998-2004 stod Machinery for 558, fulgt av grupperingen Contact med 172, Grunnstøting med 133 og Kollisjon med 130. 83 skader var på grunn av været, og brann/eksplosjon var årsaken til krav i 24 tilfeller.

Målt i gjennomsnittsutgifter var Fire/Explosion på topp med vel $1,5 millioner, fulgt av Collision med knapt en million US dollars per tilfelle. Gjennomsnittlig kostand for Machinery var $270.000.

Positivt var det at i gjennomsnitt falt H&M utgiftene fra $491.000 for 10-års perioden frem til 1998 til $390.000 for 1998-2004 perioden.

Main engine – breakdown (of cost)
Maskinerikrav deles inn i seks kategorier, og Main Engine representerer 46% av de totale utgiftene for Claims. De 232 kravene kom på totalt $69,8 millioner. Av disse igjen er Medium Speed maskineriene overrepresentert og står for 46,9% av kostnadene. Dette settes inn i riktig perspektiv når denne gruppen skip bare står for 18,7% av totalen. I den forrige rapporten utgjorde gruppen 24% av flåten og 58% av kravene.

Samtidig som antallet skip med Medium Speed maskinerier er blitt redusert, har gruppen med Low Speed Engines økt.

Ser man på kravene fra andre typer maskineriskader, er det flest innen kategorien Hjelpemaskinerier, og totalutgiftene er også størst her (bortsett fra Main Engine). Deretter er det jevn fordeling mellom Steering gear, Boilers og Propulsion områdene både i antall og totale utgifter som disse kravene medfører.

Turbocharger
Innen Main Engine Claims er det Turbocharger som er den verste synderen, målt både i antall skader og totale kostnader. Gruppen står for 32,6% av antallet og 24,4% av utgiftene. Den nest største gruppen er Crankshaft med 9,9% av antallet og 20% av utgiftene.

Skiller man ut gruppen Medium Speed Engines er Crankshaft og Turbocharger lik i antallet, men førstnevnte er på hele $13,6 millioner totalt mot Turbochargers vel $2,9 millioner.

I gruppen Low Speed Engines forsvinner Crankshaft ut av bildet, og Turbocharger er alene på topp med 63 tilfeller og vel $14 millioner i utgifter.

The Swedish Club trekker noen

Konklusjoner
blant annet at gjennomsnittskostnaden for Main Engine krav har falt med ca. 10% siden 1998, men disse kravene er til gjengjeld svært kostbare.

Medium Speed maskinerier står for en for stor andel av skader og claims. Som nevnt ovenfor er Turbocharger den vanligste og dyreste kategorien generelt og den desidert viktigste for saktegående motorer, mens Crankshaft peker seg ut som synderen for Medium Speed motorene.

Fabrikasjonsnavn er av forståelige grunner ikke oppgitt i rapporten, men ett fabrikat sies å peke seg ut i Low Speed gruppen, og to typer skader utgjorde så mye som 34% av fabrikantens totalt skadebeløp.

Et lignende tilfelle var det i Medium Speed gruppen der to typer "failures" stod for 84% av kravene og 66% av de total skadeutgiftene for denne fabrikanten.