Illustrasjonsfoto Melkøya

Sikkerhet og miljø:

Utenriksdepartementet har bedt Det Norske Veritas (DNV) lede arbeidet med å harmonisere industristandardene for helse, miljø og sikkerhet for Barentshavet. Både russiske og norske aktører vil bli invitert til å delta. Standardene skal bidra til et sikkerhetsnivå som minst er på linje med det som gjelder for Nordsjøen, og som i tillegg tar høyde for de krevende forholdene i nord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Målsettingen er å sikre at nåværende og fremtidig petroleumsvirksomhet og skipsfart i Barentshavet blir drevet i henhold til standarder som er egnet for de ekstreme forholdene i Arktis. DNV skal lede arbeidet med å komme fram til ett sett med industristandarder som skal gjelde på begge sider av den norsk-russiske grensen og omfatte både helse, miljø og sikkerhet. Det er også et mål å komme frem til standarder som oppleves som relevante for leverandør-industriene, både i Norge eller Russland. Prosjektet er det første som realiseres under ”Barents 2020”-samarbeidet, med et budsjett på 27 millioner kroner.
I år blir Snøhvit det første feltet som produserer petroleum i Barentshavet. Flere felt vil følge etter i årene som kommer, både på norsk og russisk side. Oljeselskaper, leverandørindustrien og rederier som skal transportere olje og gass har behov for egnede standarder som kan sikre at produksjon og transport foregår trygt og sikkert.
DNV vil lede arbeidet med å forbedre og harmonisere de industristandardene som brukes på norsk og russisk side. Dette arbeidet vil også være et utgangspunkt for tettere samarbeid mellom norske og russiske fagmyndigheter om de lover og regler som skal gjelde for Barentshavet.
Ekspertgrupper
Arbeidet er delt inn i tre faser: Første fase er en kartlegging av eksisterende industristandarder. Deretter vil det bli arrangert en workshop hvor man skal komme frem til de problemstillingene som er kritiske og som skal prioriteres. I siste fase vil det så bli opprettet ekspertgrupper som skal komme med konkrete anbefalinger til standarder. Både norske og russiske aktører har uttrykt interesse for å delta i alle fasene.
Prosjektet skal gå over tre år med en ramme på 27 millioner kroner. Norske myndigheter finansierer de to første fasene (ca 10 millioner kroner). I den siste fasen – ekspertgruppenes arbeid – skal industrielle aktører delta med halve finansieringen. DNV har vært i kontakt med relevante norske industriaktører og har fått positive tilbakemeldinger på prosjektforslaget. DNV vil i dette prosjektet også trekke på sine nære forbindelser til russiske aktører, herunder Gazprom, Lukoil, Rosneft, rederiene og det russiske skipsregisteret Russian Register.
Dette er det første store prosjektet som realiseres gjennom initiativet ”Barents 2020”, som er et viktig instrument for regjeringens nordområdesatsing.