Etter utdelingen av Ship of the Year 2004-prisene. Skipsrevyens Asle Strønen (til venstre) og besetningen fra Vik Sandvik; Gunny Sandvik, Ole Christian Ottestad, Arnt Ove Yddal og Egil Sandvik.

Ship of the Year 2006

Også i år blir det verdens kanskje største shippingmesse, SMM2006 i Hamburg, som blir arena for utdelingen av Skipsrevyens Ship of the Year-priser. Tilstrømmingen til messen som går fra 26.-29. september er rekordstor. Selv med nye og større haller fra i år av, melder arrangøren Hamburg Messe om sprengte lokaliteter allerede syv måneder før portene åpnes.Vår redaktør, Asle Strønen, er tilsvarende begeistret for Skipsrevyens arrangement i forbindelse med kåringen av Ship of the Year: – Aldri tidligere har vi opplevd et like stort trykk fra leserne våre når det gjelder forslag til hvilket skip som skal stikke av hedersprisen!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Allerede tidlig i fjor høst var det ett nybygg som særlig utmerket seg. – Det var tydelig en kampanje på gang om at et bestemt skip skal vinne, forteller Asle Strønen fornøyd. – Ansatte, venner og kjente i rederi og verft var flittige på e-mailene.

Han sier at det er veldig spennende å registrere den store interessen som omfatter arrangementet. Det betyr at vi har noe på gang som får positiv oppmerksomhet blant våre lesere og som markedet synes er viktig for å fremme norsk skipsbygging og -operasjon.

Likevel smiler han bare lurt og rister på hodet når vi prøver å lirke fra ham hvilket skip det dreier seg om. – Husk at det enda er noe tid igjen før vi må slutte med å ta imot forslag, poengter Strønen. Han gleder seg til å legge kandidatene frem for de to andre jurymedlemmene før den endelige dommen faller. – Rolf Sæther, tidl. adm.dir. i Norges Rederiforbund, og Birger Skår, adm.dir. Norske Skipsverft, vil nok også ha sitt besyv med før valget tas, understreker Strønen.

På SMM får arrangementet også god oppbakking både av Norske Maritime Eksportører med adm.dir. Halvard Olafsen i spissen og av Hamburg Messe GmbH. – Det er i den norske pavillionen at overrekkelsen skjer, mest trolig onsdag 27. september eller torsdag 28. september, sier Asle Strønen.


Juryen stiller krav om at skipet skal leveres fra et norsk verft i løpet av inneværende år. Hovedkriteriene som må innfris er at skipet må representerer betydelig skipsteknisk innovasjon og verdiskapning.