
Seilingsklar nordlig sjørute
Om lag 100 interesserte mennesker møtte opp på seminaret om en nordlig sjørute som Maritimt Forum Nord arrangerte i Bodø i anledning 10-års jubileet til organisasjonen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Etter at forumets leder Tor Husjord hadde ønsket velkommen til 10-års jubileet og seminaret om mulig åpning av nye nordlige seilingsruter redegjorde Statssekretær Øyvind Slåke fra Nærings og Handelsdepartementet om regjeringens nordområdepolitikk. Han fremhevet også betydningen av den maritime meldingen ”Stø kurs” hvor regjeringen legger opp til en omfattende satsing innenfor en miljøvennlig vekst i de maritime næringene. Videre la han vekt på betydningen av engasjement i internasjonale fora for å sikre norske interesser i nordområdene. I denne sammenhengen ble spesielt arbeidet med havrettstraktaten og engasjement med satellittbasert overvåkning og navigasjon trukket frem. Det var også interessant at statssekretæren trakk frem at Norge måtte være pådriver for å revidere IMOs polarkode som i dag kun fungerer som retningslinjer for operasjon i Arktis. Dette må betraktes som et markert kursskifte i forhold til holdningen for ti år siden da den internasjonale ekspertgruppen (CAGIO) la frem arbeidet sitt for IMO. I likhet med deltagerne fra Maritimt Forum ytret også statssekretæren stor glede over årets gode søkning til de maritime studiene.
Fred. Olsen skeptisk
Den faglige delen av jubileet ble dekket av en serie interessante foredrag om problemstillingene knyttet til å kunne ta i bruk mulige snarveier over Polhavet kontra det å seile de konvensjonelle rutene gjennom Suez- eller Panamakanalen. I dette lå både nautiske, geopolitiske og miljømessige utfordringer. Det var skipsreder Fred Olsen som i denne seksjonen holdt innledningsforedraget. Olsen pekte på de store vanskelighetene som en slik skipsfart vil være preget av samtidig som han ytret en dyp bekymring for de miljømessige sidene. Tør vi legge ut på en slik ferd som vanskelig lar seg reversere? spurte han. Han mente at man burde vente både med oljeutvinning og skipsfart i disse ugjestmilde strøkene som vil være islagte i store deler av året i lang tid fremover. Skjer det ulykker vil det kunne medføre store konsekvenser for både mennesker og miljø.
Næringslivs- og russlandekspert Johan Petter Barlindhaug fulgte opp med å utdype de utfordringene som Svalbard og Nord-Norge står overfor for å kunne få økonomisk og politisk uttelling av sin nye og sentrale beliggenhet i et stadig økende arktisk trafikkmønster. Betydningen av å satse på næringsliv og tilstedeværelse på Svalbard ble også understreket av kontreadmiral Trond Grytting og daglig leder ved Norsk Institutt for Strategiske Studier. Sammen med å bygge opp beredskapen vil dette være ekstremt viktig i en sikkerhetsmessig og geopolitisk sammenheng for å sikre Norges fremtidige interesser i Arktis.