
Satser på ny type turist-bilferge
En investorgruppe på Ålesund-kanten vil gjennom selskapet 62° Nord satse på en helt ny type turist-bilferge, som skal lokke flere turister inn Vestlandsfjordene. Selskapet skal bygge to katamaraner med skråstilte skrogsider i aluminium og mye glass og komposittmaterialer i overbygget. Fartøyene vil skille seg fra alt annet som beveger seg langs norskekysten. Ikke minst vil styrehuset bli lagt merke til, etter som det er plassert i et glassegg på toppen av en slags stilk forut på fartøyet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Vi kunne jo ha kjøpt to konvensjonelle bilferger, men har altså valgt å gå for det litt særegne og spesielle, sier daglig leder i 62° Nord, Rune Midtkandal, til SKIPSREVYEN. Han forteller at den første 40-bilersfergen skal kontraheres i løpet av høsten ved et norsk verft, og skal være klart til turistsesongen starter våren 2008.
Det er sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen som har utviklet det noe spesielle fartøyet. Han sier at det er en videreutvikling av katamarankonseptet, og at det har vært en spennende utfordring. – I de store fergerederiene er utviklingsprosessene ofte langvarige og tungrodde, men i dette tilfellet kommer det en liten dynamisk organisasjon som sier at dette gjør vi. Så gjør vi det bare. Det er moro, sier Lilloe-Olsen.
Han forteller at fergen vil bli en sann komposittbåt, der ulike materialer vil bli benyttet i forskjellige deler av fartøyet for på best mulig måte tilfredsstille alle krav som stilles, det være seg rederi, byggeverft, klasseinstitusjoner og ikke minst turistene.
Unik ferge
Daglig leder og mangeårig hurtigbåtfører Rune Midtkandal understreker overfor SKIPSREVYEN at flerbruk av båtene er et viktig moment. Utenom den regulære turistsesongen skal bildekket kunne lukkes og benyttes for messer eller lignende. – Forestill deg en teatergruppe eller et band som vil reise kysten langs med sine fremføringer, sier han.
Hvor fartøyene skal bygges er ennå ikke bestemt. – Vi holder for tiden på med den siste finpussen på spec'en, og tar sikte på å plassere ordren i Norge senere på året, sier Midtkandal. Og legger til: – Vi har for tiden et flott fartøy under bygging ved Måløy Verft hvor verftet på eget initiativ gir båten tilnærmet lystbåtstandard – noe vi setter umåtelig stor pris på!