Rensing av ballastvann blir ny norsk industri

Det har åpnet seg et kjempemarked for rensing av ballastvann etter at en IMO-konvensjon pålegger alle skip å installere renseutstyr innen 2016. En stavangerbedrift – OptiMarin – har nettopp fått typegodkjent et rensesystem som er selvutviklet, og har allerede gitt tilbud på installasjon av nye anlegg for godt over en milliard kroner. Også Lysaker-bedriften OceanSaver har fått godkjent sitt system, og begge de norske selskapenes løsninger er anbefalt av California State Land Commission.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

OptiMarin Ballast System (OBS) er typegodkjent av Det Norske Veritas på vegne av Sjøfartsdirektoratet, og har dermed fått bekreftet at systemet tilfredsstiller IMOs International Convention for the Control and Management of Ship’s Ballast Water and Sediments fra 2004.
Rensesystemet til OptiMarin har gjennomgått grundige tester hos NIVA, med utmerkede resultater. Fullskalatestene ble gjort ombord i Klaveness-skipet «KCL Banshee». Verifikasjonen tok DNV og NIVA seg av.
Enkelt og fleksibelt
OptiMarin Ballast System er basert på ideen om at et slikt system skal være så enkelt som mulig å operere. OBS er et mekanisk system basert på filtrering og UV-stråling og påvirker ikke den ordinære driften av skipet. Det er enkelt å installere, både på eksisterende skip og nybygg, og bruker standardiserte komponenter for alle gjennomstrømnings-konfigurasjoner. Systemet er ett av få som ikke bruker kjemikalier, elektrokjemiske generatorer eller biocider i behandlingsprosessen.
De viktigste fordelene til systemet er at det har en enkel og pålitelig design med få bevegelige deler. Systemet blir operert sammen med ballastsystemet, med lavt trykktap og lavt støynivå. Systemet har lav vekt, tar liten plass og er velegnet for retro-fit.
OptiMarin
er et pionerselskap når det gjelder behandlingssystemer for ballastvann. Allerede i 2000 leverte selskapet verdens første behandlingssystem til cruiseskipet «Regal Princess». Siden er det levert syv systemer før IMO-resolusjonen ble vedtatt, til tre cruiseskip, et containerskip, en produkttanker og to ro-ro-skip. Etter de nye reglene kom, er det levert fire systemer med den nåværende design og med typegodkjennelse, ett til Klaveness, to til Neptune Offshore og ett til Gulf Offshore. Systemet er velegnet for alle slags skip i alle størrelser.