
Remøy kontraherer gassdrevet kystvaktfartøy
Remøy Management kontraherer norsk gassdrevet kystvaktfartøy hos Kleven Maritime. Kontrakten plasseres ved Myklebust Verft i Gursken og inneholder også avtale om opsjon på et søsterskip.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Designet, som har typebenevnelsen VS 794 CGV, er utviklet i nært samarbeid mellom verft og rederi, og er designet av Vik-Sandvik på Fitjar. Fartøyet blir det første kystvaktfartøyet som er utviklet med hybrid fremdriftsmaskineri basert på gass og diesel. I tillegg til slepe- og redningsoppdrag skal fartøyet også kunne samle opp olje og drive brannslukking.
Fartøyet får en lengde på 93 meter, bredde på 16,6 meter og en bollardpull på 100 tonn. Farten er beregnet til 20 knop og innredningen får fasiliteter for et mannskap på 40 personer.
– Det er hyggelig at en god kunde gjennom mange år velger å kontrahere dette avanserte kystvaktfartøyet hos oss, sier adm. dir. Per Kristian Furø ved Myklebust Verft i en kommentar. Som kjent har verftet tidligere levert kystvaktfartøy til Færøyene, Frankrike og Norge. Verftet vil også dra nytte av de teknologiske erfaringene som Kleven Verft tidligere har gjort.
Kontraktsverdien, per fartøy, er på 245 millioner kroner og levering på det første fartøyet er avtalt til desember 2007. Prisen for gassdrevne fartøyer kan nok være noe av årsaken til at ikke flere kontraheringer av denne typen har funnet sted. Men i dette tilfellet er det Sjøforsvaret som har bestemt at kystvaktfartøy skal være miljøvennlige.
Nybygget skal være stasjonert i Barentshavet og vil bruke Melkøya-gass til å dekke bunkringsbehovene.
Myklebust Verft har nå en ordrereserve på syv fartøy til en samlet kontraktverdi på 1,2 milliarder kroner. Kleven Maritime har en ordrereserve på nitten fartøyer i tillegg til designleveranse for elleve spesialtankere. Totalt utgjør ordrereserven 5,4 mrd. kroner.
Man kan godt si at Remøy Mangement og Remøy Shipping nå blir spesialister på kystvaktskip med blant annet flere nybygg i Polen på programmet.