Senioringeniør Henning Mohn og segmentdirektør for spesialskip Arnstein Eknes i Det Norske Veritas.

Redere bør starte nå for å møte strengere utslippskrav

Strengere utslippskrav vil bli en utfordring for skipredere som opererer i den utslippsregulerte sonen i Nordsjøen. Det Norske Veritas (DNV) anbefaler redere å starte forberedelsene nå og peker på gassdrift som den beste miljømessige og økonomiske løsningen på lang sikt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Utslippsregulerte soner (ECA – emission control areas) har allerede blitt etablert i Nordsjøen, Østersjøen og langs kystlinjene i Nord-Amerika. Andre områder som Middelhavet er forventet å følge etter i nær framtid. Utslippskravene i de regulerte sonene vill bli gradvis strengere. Svovelinnholdet i drivstoff for skip som opererer i sonene etter 2015 kan ikke overskride 0,1 prosent eller eksosgassen må renses til et tilsvarende nivå. Etter 2016 må nitrogenutslippene for nye skip reduseres med omlag 75 prosent. Overholdelse av kravene vil bli en forutsetning for å kunne operere i de utslippsregulerte sonene.
Bedre føre var..
Utslippskravene kan få alvorlige følger for skipsredere og operatører innenfor de utslippsregulerte sonene. Det er mange tiltak som kan foretas, men konsekvensen ved å velge uheldig strategi kan bli kostbar. Der er imidlertid mange muligheter for smart navigering i disse sonene. DNV anbefaler redere og operatører å starte planleggingen nå for å snu den kommende lovgivningen i 2015 og 2016 til foretningsmessige fordeler.
Redere bør vurdere alle tekniske, regulative og operasjonelle krav når man vurderer kostnadseffektive tiltak for utslippsreduksjon på kort og lang sikt. DNV stiller sin maritime ekspertise til rådighet gjennom ulike rådgivningstjenester for å hjelpe redere og operatører å være godt forberedt for de kommende utslippskravene:
• Mulighet- og risikovurdering
• Strategi og planlegging
• Implementering av tiltak
• Dokumentering og stadfesting av tiltak
Gassdrift det foretrukne alternativet
Teknisk sett er det tre aktuelle løsninger; lavsvovel olje, rensing av eksosgass eller flytende naturgass (LNG). Flytende naturgass som drivstoff er nå en velutviklet teknologi uten tekniske hindre. Den er ofte mer lønnsom enn alternativene, og den er en miljømessig vinner. DNV var det første klasseselskapet som introduserte regler for gassdrevne skip i 2001.
– Mange redere vil stå overfor vanskelige valg når de nye utslippskravene til luft trår i kraft. Jeg anbefaler rederne å starte forberedelsene nå for å snu den kommende lovgivningen i 2015 og 2016 til forretningsmessige fordeler, sier senioringeniør Henning Mohn og segmentdirektør for spesialskip Arnstein Eknes i Det Norsk Veritas.