Sverre Norstein søker samarbeidspartnere som kan hjelpe ham på det internasjonale markedet.

Nytt konsept for lastbanker

Alle nybyggede skip må teste ut hele det elektriske anlegget før det får godkjenning/sjødyktighetsbevis, og det samme gjelder skip som har vært gjennom større reparasjoner/ombygninger av det elektriske anlegget. Slike tester må gjøres mens anlegget er belastet. Det sjekkes at systemet holder spenning og turtall, at hjelpemotorenes regulatorer fungerer, at nødsystemene fungerer etc. Det er med andre ord en omfattende prosedyre, og her er lastbankene en helt avgjørende del av testen. Sverre Norstein fra Norheimsund har suksess med en nyutviklet lastbank som vi presenterer her.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norstein Lastbank AS er hva man kaller et ”nisjefirma”, lokalisert i Norheimsund i Hardanger. Daglig leder, Sverre Norstein, som har arbeidet med dette i 16 år, er utdannet elektroingeniør, har vært elverksjef i flere kommuner, samt at han en tid arbeidet i Nordsjøen.
Arbeidet med lastbankene startet nesten som en hobby, samt med en visjon om at det måtte være mulig å utvikle en lastbank som var mer praktisk i bruk enn det som da fantes på markedet. Hele tiden mens han har arbeidet med dette, har han utviklet utstyret videre, og det har etter hvert vist sin overlegenhet sammenlignet med annet tilgjengelig utstyr på markedet. Han har også ansatt Øyvind Bakke for å ta seg av den kommersielle delen av driften, slik som salg og kontakt mot nye markeder.
Her hjemme har han allerede en stor del av markedet, og den markedsføringen har stort sett gått gjennom ”jungeltelegrafen”, eller rettere; kundene har vært fornøyd med Norstein Lastbank, og sagt det til andre i bransjen.
I samarbeid med kundene har Norstein Lastbank AS utviklet flere modeller og størrelser, og for tiden utvikler Sverre Norstein også en lastbank for høyspenning.
Det er en trend at stadig flere skip bruker dieselelektrisk fremdrift, og det er også en trend i den tekniske utvikling av dette at disse systemene benytter en høyere spenning. Da kan man oppnå samme effekt med mindre dimensjoner på kablene, og også redusert effekttap.
Grunnprinsippet med lastbankene er å lede strøm gjennom vann hvor man ved å blande ferskvann/saltvann kan variere saltgehalten, og dermed ledningsevne/motstand. Prinsippet er ikke nytt, men måten dette innrettes på er ny. En Norstein Lastbank som kan ta en effekt på 5000 kW er bare en liten ”tass” sammenlignet med de tidligere benyttede typer, og kan tas med i en vanlig liten varebil.
Sverre Norstein har også utviklet en modell som kan benyttes der det er dårlig tilgang på ferskvann. Denne lastbanken brukes direkte i sjøen. Elektrodene føres gjennom kanaler av kompositt og kommer først i berøring med sjøvannet 50 cm under overflaten. Denne løsningen er patentert.
Utviklingen går mot stadig større elektriske anlegg ombord i skip, men Norstein Lastbanks systemer har i prinsippet ingen begrensning av størrelsen på hva de kan teste. Så lenge det er tilgang på vann – og det er det jo ofte i nærheten av skip – så kan dette systemet ta seg av det meste. Det sier også noe om Norstein Lastbank at mange av de som har de gamle systemene, leier inn Norstein for testing av elektriske anlegg på sine prosjekter.
Referanselisten er lang, Norstein Lastbank AS har kunder langs hele norskekysten. Sverre Norstein legger imidlertid ikke skjul på at han er interessert i samarbeidspartnere som kan hjelpe ham inn på utenlandske markeder.