
Fosnavåg fosser frem med Shippingklubben
Skumsprøyten står rundt baugen på shippingmiljøet i Fosnavåg på søre Sunnmøre. For en utenforstående ser kontraheringene ut til å skje uoppholdelig, samtidig som kontrakter på rundt milliarden håves inn fort vekk.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kommunen og tettstedet ligger på "søre luten", ifølge lokal dialekt. Fiffen i Ålesund bruker betegnelsen gjerne – men ikke aldeles uten en ulekker blanding av misunnelse og anløpen bypartiotisme. Ryktebørsen mener å vite at stemningen ikke er påfallende munter i Jugendbyens egen shippingklubb eller i Aalesunds Klubbselskap, når medlemmene må konstatere at de aller fleste av dem er redusert til underleverandører for et verft- og shippingmiljø, som bæres frem med stor kraft og på strak arm i Herøy og Ulstein, både med hensyn til nytenking og utvikling på nær sagt alle områder. Og nå har de endatil fått sin egen Shippingklubb i Fosnavåg.
Handlekraft i verdensklasse
Klubben er ikke mer enn halvåret, men allerede er et hundretalls bedrifter tilmeldt. At medlemslisten er en rulleføring av handlekraft i verdensklassen fikk et 30- talls studenter fra marin-tekinisk linje ved NTNU i Trondheim, ganske så klart for seg da grŸnder og daglig leder i Olympic Shipping, Stig Remøy, ga dem en innføring i bransjen og kommunen forleden.
Han representerte både Fosnavåg Shippingklubb og næringsrådet i kommunen, og studentene satt med ørene på stilker når han slo fast at supplymiljøet i bygdebyen globalt sett er verdens største og ledende innenfor leveranse av supplyskip og tilhørende tjenester i øverste kvalitetssegment.
Overfor studentene understreket Remøy at shippinglubbens medlemmer utgjør en klynge, som sammen gir en helt usedvanlig styrke for Fosnavåg-samfunnet. For selv om klubbens medlemmer er god kjent med hverandre, i mange tilfeller helt fra barnsben, så la ikke Remøy skjul på følgende:
– Vi konkurrerer knallhardt, selv om vi treffes i ulike sosiale og faglige sammenhenger og kommer godt ut av det med hverandre. Konkurransen sikrer livskraften i miljøet. For uansett hvor bra hver enkelt av bedriftene er hver for seg, så tilhører den unike styrken miljøet sett under ett. Vi ansporer hverandre til å se nye muligheter og til å ta de nødvendige sjansene, slik folk her ute gjorde med utviklingen av sildefiskeriene på 50-tallet, ved overgangen til nye fiskerier utover i 60-årene, og ved ekspansjonen innenfor supply. Hva vi for vår del gjør om 10 år, vet jeg ikke. Det kan være noe helt annet, men ganske sikkert innenfor energi. Vi må bare fortsette å se mulighetene og våge å ta sjanser.
Propeller uten aksling
– Vi trenger impulser utenfra. Jeg tror shippingklubben kan bidra, for eksempel med foredragsholdere av rimelig høy klasse, sier Sævik:
– Vi har allerede hatt sentralbanksjef Svein Gjedrem på besøk for å snakke om muligheter og utforinger i den norske økonomien. Slikt gir medlemmene anledning til å løfte blikket, vi får innspill som kan være viktige for næringen. Ikke minst får vi fruktbare diskusjoner i en ramme som ikke er preget av hverdagens kjas og mas. Og når hele miljøet sveises sammen, så blir alle sammen sterkere, skritt for skritt.
– Ellers vil jeg nevne at av andre som har besøkt shippingklubben, er adm.dir. i Norges Rederiforbund, Marianne Lie, lederen i Norges Fiskarlag, Reidar Nilsen, styrelederen i Sjømannsforbundet, Erik Bratvold, styrelederen i Fiskebåtredernes Forbund, Inge Halstensen og Berit K. Teige, som er assisterende professor i internasjonal markedsføring ved Høgskolen Ålesund, og som tok for seg rekruttering til maritime næringer.
– Når virksomheten i klubben har fått tid til å "sette seg" enda bedre, tilføres vi etter hvert kunnskaper og innsikt vi kanskje ikke ville hatt muligheter for å tilegne oss på individuell basis, hver og en av oss.
Blant medlemmene i Fosnavåg Shippingklubb er ordfører Arnulf Goksøyr i Herøy kommune. Han mener kommunen som institusjon i alle høyeste grad har interesse av at ordføreren er representert.
– Hele kommuneorganisasjonen,
med politikere og ansatte, er veldig opptatt av at rederiene i kommunen gjør det godt. Vi har en rik fortid i fiskeriene, og har flotte representanter der den dag i dag. Samtidig har vi fått den positive utviklingen i supply. Her skapes store verdier, som også kommer kommunen og alle innbyggerne til gode. Uansett fra hvilken vinkel vi betrakter medlemskapet, så er kommunen interessert i å spille på lag. Det er rett og slett nødvendig. Fra mitt ståsted er shippingklubben et veldig viktig supplement til de mer politiske fora i kommunen. Her kan jeg fange opp signaler, og samtidig bistå med direkte informasjon, eller på annen måte.
– For bransjen selv tror jeg en slik møteplass kan være veldig nyttig med hensyn til erfaringsutveksling og anledninger til å kaste noen blikk inn i fremtiden, i fellesskap, poengterer Goksøyr.
Se seg blind
Administrerende direktør Geir Johan Bakke i Havyard Group (verftsgruppen under Havila-paraplyen til Per Sævik) er enig i alle de positive utsagnene om Shippingklubben, og legger til:
– Vi vet jo alle at den daglige donten lett kan bli preget av båstenkning og dermed faren som ligger i at vi ikke i tilstrekkelig grad ser ut over vår egen arbeidsplass. Så i tillegg til hva som allerede er sagt, vil også jeg understreke at den sosial dimensjonen ikke bør undervurderes. Jeg mener vi alle sammen har godt av å fristille oss av og til og treffes med andre agendaer enn dem som preger oss ellers. Jeg tror vi lader opp batteriene på klubbmøtene. Og samtidig er jo mye av informasjonen som kommer høyaktuell for videre utvikling.
– Jeg tror klubben ytterligere bekrefter de gode forholdene her ute, som mange er misunnelig på, og som flere av dem spør hvordan vi klarer å skape. Aller klarest finner vi svaret i shippingklubbens statutter om at vi skal konkurrere når konkurranse er det rette, og samarbeide når samarbeid er det rette.
Daglig leder av Shippingklubben er Geir Idar Kvalsvik, som også leder Herøy Næringsforum. I sannhet en allsidig kar, med bakgrunn både som Sivilmarkedsfører/ Master i internasjonal merkevarebygging og strategisk markedsføring på Internett og mac-designer. Han har undervist flere år ved Handelshøyskolen BI Ålesund og Oslo i fagene produktstrategi/ markedsføring og webdesign. Gjennom sitt eget firma CANN har han og laget websidene og annet markedsmateriell til flere store bedrifter. Og ikke uventet ser han shippingklubben også gjennom markedsførerens briller:
– Forumet er velegnet til å hente hit toppfolk på en rekke fagområder. Shippingklubben er ideell til slike formål. Vi har for eksempel hatt fremtredende bankfolk hit. Og når de blir kjent med miljøet vårt gjennom shippingklubben, så tar de med seg positive inntrykk, som sprer seg som ringer, langt utenfor våre lokale grenser. Betydningen kan vi konstatere at klubben allerede har fått flere medlemmer utenfor kommunen, ikke bare fra Ulstein med sitt verftmiljø, og Ålesund, men også fra finanskretser i Oslo og Bergen.