"Ramform Valiant" ble levert i 1998 og var den første av 20-streamer "V-class".

Fortsatt hektisk for Aker Yards

Verftsgrupperingen fortsetter å kapre nye ordrer, og det gjelder for verftene både i Norge, Finland og Brasil. Og så kommer det vel snart ordrer til nyervervelsen i Frankrike. Men hva så med Tyskland?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Frem til sommeren i fjor strømmet det på med ordrer til Aker Ostsee, nå Aker Yards, Germany, og i midten av juli 2005 var ordreboken kommet opp i 50 containerskip av totalt 109 enheter for hele Aker Yards. Og leveringene strakk seg frem til tredje kvartal 2008. Frem til da var nesten 30 containerskip kontrahert i 2005 med verdi EUR 960 millioner ved de to tyske skipsbyggerne.

Så er det blitt lenger mellom annonseringene av nye ordrer, og nyhetene fra Tyskland har gått over til å dekke leveringene av skip. Den siste var fra begynnelsen av mars da et skip av typen BALTIC CS 2700 ble levert til Schšller Holdings Ltd. Skipet inngikk i en serie på åtte skip som ble kontrahert i 2003.

Per slutten av februar var ifølge World Ship Monitor ordreboken ved Aker Yards i Tyskland på 39 containerskip, alle for tysk regning, på totalt 1,244 millioner tdw, – og dermed altså en nedgang fra i fjor sommer.

Den 17. kontrakten
Kontraheringen av et UT 755 LN design til 150 millioner kroner var den 17. kontrakten mellom Island Offshore Group i Ulsteinvik og Aker Yards. Skroget skal bygges i Romania og utrustningen skal finne sted i Brevik. Levering er satt for september 2007.

Minelegging
I mars ble kontrakten til verdi Euro 27,9 millioner med den finske marine annonsert for modernisering av to mineleggingsfartøyer. Arbeidet skal utføres ved Aker Yards, Rauma med ferdigstillelse i januar og august 2007. Fartøyene heter ÇHameenmaaÈ og ÇUusimaaÈ og ble bygget ved Rauma i 1992.

Aker Yards har over årene bygget mer enn 100 marinefartøyer for den finske marine med historie tilbake til 1930-årene. De siste levereingene har vært i den såkalte Hamina-klassen, der et fjerde fartøy skal leveres i sommer.

Storkontrakt
A.P. Møller - Mærsk A/S plasserte en NOK 3,3 milliarders kontrakt ved Aker Yards. Det gjelder bygging av åtte Anchor Handling Tug Supply Vessels (AHTS) for levering i 2008 og 2009. Det følger en opsjon med for ytterligere to fartøyer. Serien med AHTS fartøyer skal bygges etter Vik & Sandviks VS 472 design, og fartøyene får følgende dimensjoner: LxBxD 73,2 x 20 x 9,1 meter.

Offshore i fokus
Farstad Supply AS bestilte like godt to fartøyer, en PSV type UT 751E type og en anchor handler type UT 712L for totalt NOK 570 millioner. Utrustningsarbeidet skal finne sted ved Aker Yards Brevik, og leveringsdatoer er desember 2007 og mars 2008. PSV skipet går inn på en 34 måneders kontrakt til Norsk Hyrdo. Ordrene representerte den 18. og 19. kontrakten mellom Farstad Shipping og Aker Yards.

3. generasjon Ramform
Petroleum Geo-Services ASA og Aker Yards inngikk kontrakt for bygging av et nytt 3. generasjon Ramform fartøy for levering første kvartal 2008. Fartøyet skal bygges ved Aker Yards, Langsten.

Prisen for dette nye og forbedrete Ramform seismiske fartøyet er 562 millioner kroner, inklusiv installasjon, men eksklusiv seismisk utstyr. Rederiet har opsjon på bygging av et søsterskip.

Aker Yards har bygget alle PGS' seks Ramform fartøyer, men dette er det første nybygget PGS har bestilt siden leveringen av «Ramform Vanguard» i 1999.

Tredje generasjon Ramform blir forlenget med 16 meter, har større kapasitet for brennolje og gjør bedre fart. Det siste gjelder også under survey operasjoner. Fartøyet kan taue opp til 22 streamers. En rekke teknologiske forbedringer vil også bli implementert.

Approbert
28. mars kom nyheten om at EU-Kommisjonen godkjente avtalen mellom Aker Yards and ALSTOM fra 4. januar. Transaksjonen ventes endelig i orden innen utgangen av april.

ROV i Brasil
GEO ASA inngikk helt i slutten av mars en kontrakt for bygging av et ROV Support fartøy ved Aker Yards, Brazil. Prisen er oppgitt til cirka 400 millioner kroner, og levering er satt til mai 2008. Designet for nybygget er Aker ROV 06, og fartøyet på 106 meter skal ha bekvemmeligheter for 100 personer og ha DP Class 2.