Driftsmargin på over ni prosent, Schjelderup

Statisk Sentralbyrå opplyser at Utenriks sjøfart omsatte for 91 milliarder kroner og sysselsatte 9.842 personer i 2004. Omsetningen for denne gruppen økte med åtte prosent fra året før, og driftsmarginen lå på hele 9,3 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Til sammen var det registrert 1.649 sjøtransportforetak i 2004. Disse omsatte for 107,5 milliarder kroner og sysselsatte 22.576 personer. Utenriks sjøfart er den største næringsundergruppen og omsatte alene for 91 milliarder kroner i henhold til SSB.

Vekst for utenriks
Sammenlignet med 2003 økte omsetningen innenfor sjøtransport med 7,4 prosent. For innenriks sjøtransport, som blant annet inneholder løs fraktfart samt godstransport i rute, var det en nedgang i omsetning på 6,6 prosent, mens utenriks sjøfart og slepebåter og forsyningsskip viste en samlet oppgang på 8,0 prosent sammenlignet med 2003. Innenlandske kystruter, som omfatter blant annet passasjer- og godstransport i konsesjonspliktig rutefart, hadde stabil omsetning.

Høyere driftsmarginer
Sammenlignet med 2003 forbedret de to næringene utenriks sjøfart og slepebåter og forsyningsskip driftsmarginen fra 6,5 prosent til 9,3 prosent. Driftsinntektene økte med 8,7 prosent, mens driftskostnadene økte med 5,5 prosent. Den økte driftsmarginen skyldes i all hovedsak utenriks sjøfart som selv etter næringsendringen for offshoreforetakene viste en økning i driftsmargin, fra 6,3 prosent i 2003 til 9,3 prosent i 2004. Driftsinntektene var her relativt stabile med en vekst på 0,8 prosent mens driftskostnaden falt med 2,3 prosent.

Driftsmarginen i innenriks godstransport er tilbake på nivå med 2002 og er, etter en nedgang i 2003, på 10,6 prosent i 2004. For innenlandske kystruter gikk driftsmarginen sterkt ned, fra 8,9 prosent i 2003 til 3,7 prosent i 2004. En stabil omsetning, reduserte driftsinntekter og økte driftskostnader, bidro til denne reduksjonen.

Investeringer
¯kte brutto investeringer på 1,4 milliarder kroner innenfor slepebåter og forsyningsskip må sees i lys av endring i næringsstandard. 68 foretak ble overført fra næringen utenriks sjøfart til slepebåter og forsyningsskip. De to næringene viser samlet sett en økning i brutto investeringer på 1,1 prosent. Dette utgjør 95,3 prosent av bruttoinvesteringene innenfor sjøtransport.

Næringsflyttinger
Fra og med 2004 har det vært en endring i næringsstandarden vedrørende behandling av norske offshoreforetak. Deler av offshorenæringen lå tidligere i næringsundergruppen utenriks sjøfart. Med økt aktivitet innenfor offshorenæringen (og for lettere å kunne skille mellom utenriks sjøfart og sjøfart på kyst og kontinentalsokkel) så er nå alle offshoreforetakene å finne i næringsundergruppen slepebåter og forsyningsskip, opplyser SSB.