
BRUNVOLL – Kjerringa mot strømmen
– Vi er liksom kjerringa mot strømmen vi, her produseres alt i eget hus! Utsagnet er ikke nettopp i lyseste sopranleie. Men så kommer det da også fra en heller maskulin liten forsamling, som skal gi til beste noen erfaringer sett gjennom brillene til en leverandør der det snart ryker av produksjonslinjene. For ikke å snakke om av "topplokket" til skipsbyggere og kontrahenter, som påpeker skranglete logistikk og løsaktige tidsfrister rent generelt i bransjen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vi er på besøk hos Brunvoll AS i Molde der om lag 200 ansatte omsetter for rundt 500 millioner årlig. Og tro bare ikke at en thruster er en thruster der i gården. Kontinuerlig produktutvikling gjør at bedriften nå er klar til å lansere 3. generasjons, moderne thrustere, forteller adm.dir. Terje Dyrseth, teknisk direktør Knut Andresen, markedsdirektør Per Olav Løkseth og markedskonsulent Jørgen Eide.
Nye thrustere
Den første thrusteren i den nye serien blir en såkalt U74-enhet, som skal leveres til et nybygg i mai 2008. Propelldiameteren skal være to meter, mens maksimal effekt for denne typen blir ca 1400 kW. Bedriften ser med forventning frem til nyproduktet, som skal presenteres på messer, blant annet i Kina om ikke alt for lenge.
Brunvoll har bygget stein på stein de siste 40 årene, og selv om produktutviklingen mer har vært preget av den jevne utvikling og raffinering av produktene enn av de brå bølgekastene, har firmaet lansert en rekke nye produkter. Dette inkluderer verdens største elastisk monterte thrustere, og nye typer opptrekkbare thrustere for shuttle tankere og andre fartøy. Denne utviklingen inkluderer også nye opptrekkbare azimuth thrustere med både vertikal og horisontal motordrift.
Bedriften utvikler også en helt ny type thruster uten sentral aksel, men som har en ringpropeller med periferidrift via en permanentmagnet motor. Utviklingsarbeidet som allerede har pågått i flere år, er krevende og omfattende. Brunvoll har bygget en første prototyp på 100 kW og har også levert en ny enhet på hele 810 kW som nå er under uttesting ombord i et offshore-fartøy bygd for Østensjø Rederi. Dette er en svært kompakt og støysvak thruster som er gjenstand for stor interesse i markedet.
Utviklingen av nye produkter er basert på avanserte verktøy for design og analyse og inkluderer både 3D-DAK og 3D-DAP, samt avanserte program for styrkeanalyse, analyse av hydrodynamiske forhold og andre dedikerte verktøy. Utnyttelse av erfaringen fra mer en 40 års produksjon og service er imidlertid fremdeles essensiell for utviklingen av nye produkter. Brunvoll har nå levert over 6000 thrustersystem til mer enn 3000 fartøy.
I motsetning til mange andre bedrifter og bransjer har moldebedriften ikke bare konstruksjon, markedsføring og service på "hjemmebane". De satser også sterkt på å ha all produksjon i eget hus, et forhold de anser som en strategisk fordel.
Kina-handel
Dem av oss som nå ligger lavt med investeringsbudsjettet inntil banken slutter å fylle inn rubrikken "De skylder oss", har etter hvert fått med seg at det kan gjøres en og annen god handel etter at vareimporten fra Kina skyllet inn over Kongeriket. Og naturligvis har også kontrahenter og verft kastet sine øyne på billig arbeidskraft i Midtens rike. Men nettopp på dette punktet merker man nå hos Brunvoll at ikke alle er like begeistret for trenden, og at enkelte kunder nå ønsker å snu den.
For ikke lenge siden fikk bedriften en ordre i Tyskland der kunden tidligere hadde brukt en rekke produkter fremstilt i Kina. Men nå var det bom stopp. Ikke en eneste skrue skulle billigimporteres en gang til. Og nettopp at Brunvoll kunne vise til norsk kompetanse og ekspertise også på den rene produksjonssiden skulle vise seg å være en suksessformel, som firmaet altså mener flere og flere er i ferd med å få øynene opp for.
Fingerspissfølelse
De fire som vi har samlet til en samtale understreker også at uansett hvor avanserte serier som lages, må man hele tiden ha den gode, gamle fingerspissfølelsen for kundenes behov og være i stand til å omstille seg lynkjapt. Også her mener de en bedrift med lokal produksjon har klare fortrinn fordi dette gir en stor grad av fleksibilitet.
– Men det kan vel ikke være meningen at fylkets internasjonale bedrifter
skal mure seg inne bak Moldefjordens alpelandskap?
– På ingen måte. Vi er ute og kjemper world wide og satser på å være best innenfor vår nisje. Og da snakker vi om en kvalitet, som kan måle seg med det ypperste som fremstilles ellers i verden. Men vi må være helt bevisste på at det er som nisjeprodusenter vi kan vinne frem.
Forsiktig
- Vår bedrift er på de samme markedene som alle våre internasjonale konkurrenter. Men til forskjell fra mange av dem setter vi ikke produksjonen ut til lavkostland. Og som sagt så er det ingen tvil om at flere og flere kjøpere setter pris på dette.
– De nye markedene i Østen?
– Vi har snust på India, men er avventende. Mye av produksjonen der er i det billige segmentet, og med vår kvalitet er kanskje ikke tiden den rette. På den annen side gjør vi det godt i Vietnam, og forsetter å satse der.
– Bonanzatidene tar selvsagt slutt en gang. Hvordan kan man tilpasse seg disse mens alle piler har retning rett opp?
– Vi regner med at boomen varer til godt over 2010. I mellomtiden må vi bare konstatere at hele verdikjeden er glovarm. For vår del søker vi etter arbeidskraft internasjonalt som alle andre. Vi tar inn 15-20 lærlinger i året, som er ganske mange, faktisk 10 prosent av arbeidsstokken. Men det er ikke nok. Derfor er det forstemmende å oppleve at LO og Fellesforbundet prøver å legge begrensninger på mulighetene til tjenesteinnleie fra EU-land.
– Vi og tilstøtende bransjer hadde ikke klart oss uten arbeidsinnvandring og tjenesteinnleie. Her betales en anstendig lønn for fagkompetanse og tilbakemeldingene fra våre innleide ansatte er gode. Arbeidsinnleie representerer ingen fare for norske arbeidsplasser, tvert imot, disse er med på å sikre arbeidsplasser i bedriften.
Investeringer
– Tross vansker med arbeidskraft ekspanderer bedriften.
– Ja, og vi har et offensivt investeringsprogram, der vi har brukt 100 millioner bare på de siste halvannet årene.
– Vi arbeider også aktivt med å bygge ut en infrastruktur både lokalt og regionalt, men føler vel at myndigheten ikke helt er med på laget. Det er for eksempel ganske så tydelig at i alle fall siste renteøkning ikke var diskontert i markedet, med den følge, som alle kjenner, at krona styrker seg mot Dollar, men også Euro. Da blir det etter hvert noe mer komplisert for eksportbransjene. Og det er ikke til å stikke under en stol at flere etter hvert synes dette begynner å smerte. Hadde vi ikke hatt Bonanzatider nå ville den sterke kronekursen nå vært katastrofal for norsk maritim industri.
Her arbeides med sluttføring og testing av en opptrekkbar kombi thruster (både azimuth og tunnel thruster) av typen AR 100 LTC 2600 på 2200 kW.
Adm.dir. Terje Dyrseth (t.v.) og Seniorkonsulent/tidligere adm.dir. Ottar Brunvoll) ved n
ybygget for produksjon, på Årø utenfor Molde.