"Bourbon Orca" – et teknologisk kvantesprang.

BRIDGE THAT GAP!

Temaet for en av verdens aller mest anerkjent utstillinger og konferanser innen offshore-sektoren er Bridging the energy gap. Dette vil gjenspeiles både i konferanseprogrammet og i utstillingshallene på Offshore Northern Seas 2006 i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kronprins Håkon Magnus vil forestå den høytidelige åpning av ONS 2006 tirsdag 22. august. Kongefamilien har lang tradisjon for å delta på ONS, både HM Kong Harald, HM Kong Olav og Dronning Sonja har utført den samme handling tidligere.

Bridging the energy gap er et tema som kan tolkes i flere retninger og særlig i konferanseprogrammet kommer dette til uttrykk. Vi vil tro at Kronprinsen vil benytte anledningen til å fremme en av sine hjertesaker; kampen mot verdens fattigdom, som et av målene med å overvinne verdens energikløft.

Såvel nasjonalt som internasjonalt er behovet for stadig mer energi skrikende. Ny teknologi i kombinasjon med en bevisstgjøring om hvordan vi skal forbruke verdens energikilder, vil være gjennomgangsmelodien i løpet av messedagene.

Mens dagens høye oljepris sparker i gang mye aktivitet og gir en boom for offshore-rederier og byggere av avansert offshore-tonnasje, fører prisnivået til høye bensin-/dieselpriser som merkes i pengepungen til hver enkelt av oss – men også for fiskeflåten og øvrige handelsfartøyer som er avhengig av olje som drivstoff. De fattige landene som ikke tar del i den velstand oljeindustrien leverer, men kun merker trykket av stadig høyere råvarepriser, er de som betaler den egentlige prisen.

Ikke bare er prisnivået en markedsmessig og politisk utfordring, men også behovet for stabile leveranser er en kritisk faktor. Vi har sett at energiforsyning og distribusjonsnett brukes av makthavere til å tvinge frem egne løsninger. En vei som ikke er farbar, og absolutt uakseptabel.

ULSTEIN AX104
For vår del er teknologiutvikling innen skipsdesign og -operasjon svært viktig. De norske fagmiljøene er i så måte i verdenstoppen og byggenr. 273 fra Ulstein Verft AS til Bourbon Offshore Norway AS er vårt hittil mest eksepsjonelle eksempel på det. Ankerhåndteringsoperasjoner har i årtier vært blant de mest farefulle, manuelle arbeidsoppgavene til sjøs. Det nye skipet fra Ulstein Design AS er i så måte revolusjonerende i begge ender – for å si det slik.

Baugdesignet – ULSTEIN X-Bow – er det mest iøynefallende med skipet og skal sikre at støy og vibrasjoner holder seg på et minimum, at fartøyet kan gå med høyere fart og samtidig forbruke mindre drivstoff. Linjene i baugpartiet vil også gi rederi og byggeverft en ikke ubetydelig merkevare-effekt.

Etter vårt skjønn er det imidlertid på hekken den store revolusjonen har skjedd. Sikkerhetsaspektet innen ankerhåndtering er her ivaretatt så langt det teknologisk er mulig i dag og stiller alle andre løsninger i skyggen. En helt nyutviklet hekkrampe, flyttbar taupinne, kraner montert på cargorailene og moderne utstyr for å fange inn pennantwire – gjør skipet enestående i sitt slag. Det hele er et resultat av samarbeid innen en klynge av maritime bedrifter hvor innovasjon og sikker operasjon har førsteprioritet. Ankerhåndteringssystemet er av type Odim SAHS og er utviklet i samarbeid mellom Odim, Bourbon Offshore og Ulstein Design. Vi vil også nevne at “Bourbon Orca” er det første store AHTS-fartøyet med dieselelektrisk fremdrift. Målet med den installasjonen er lavere driftskostnader og reduserte utslippsverdier.

Vi avslutter med å ønske velkommen til ONS i dagene 22- til 25. august. Vi sees!