
Besøk på travel arbeidshest
En gjennomgang av Skipsrevyens båtomtaler siden forrige Nor-Shipping viser med all tydelighet at det er offshore-tonnasjen som dominerer. Slik sett har norsk verft- og leverandørindustri de siste årene mesket seg i stor oppdragsmengde.Men hva gjør skipet etter at det er levert og omtalt i Skipsrevyen? Hvordan er arbeidsdagen for fartøy og mannskap?
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
For å få svar på disse spørsmålene besøkte vi M/S “Troms Castor” ved anløp CCB basen på Ågotnes, noen mil sør for Bergen.
PSV fra Hellesøy
“Troms Castor” er et VS 485 design. Rederiet Troms Offshore overtok byggekontrakten rett før levering fra Hellesøy Verft, og rederiet har ytterligere tre søsterskip i ordre på Løfallstrand. Det første, “Troms Pollux”, leveres til høsten og de to neste kommer fortløpende.
Stein-Are Jacobsen, kaptein ombord, forteller til Skipsrevyen at fartøyet er en flott arbeidsplass. – Vi er stolt over å jobbe for Tromsø-rederiet Troms Offshore og vi som er så heldige å få jobbe på et nybygg som dette, har jo en fantastisk arbeidsplass, sier Jacobsen. – Verftet har gjort en god jobb med skipet.
Kapteinen legger også vekt på det gode arbeidsmiljøet som er ombord. – Med en gjennomsnittsalder på ca. 35 år, har vi en ung og arbeidsvilling besetning med oss, poengterer han og fastslår at gode bekvemmeligheter og tilgang til internett er en selvfølge på dagens båter.
Lastestatistikk
Og lastestatistikken avslører at arbeidsvillig må man være, om man vil ta hyre på en moderne PSV. Kaptein Jacobsen forteller at i perioden 19. februar til 30. april (70 dagers drift) hadde man ombord ca. 2100 containere levert til rigg, og rundt 40 havneanløp. – Det blir fort travle dager av sånt volum, sier han med et smil.
Og kapteinen gir seg ikke med dette: 100 m/t baritt, 172 m/t sement, 50 m/t baseoil, 1649 m3 brine, 964 m3 mud, 3000 m3 drikkevann og 650 m3 slop tilbake til land fra rigg, står også dokumentert i statistikken.
– Dersom man tenker på hvor mange supplybåter som går kontinuerlig i Nordsjøen, så gir disse tallene et godt bilde av mengden forsyninger som kreves for å sikre oljefondet, sier Jacobsen som snart skal sette kursen nordover mot Sandnessjøen.