Viseadm.dir. Per Olaf Brett i Ulstein International tror Ulstein kan løse utfordringene i nærskipssegmentet ved å tilby mer funksjonelle og kostnadseffektive designløsninger. Foto: Tony Hall

Fornyer nærskipsfarten med ULSTEIN X-BOW

Til nå har Ulsteins banebrytende ULSTEIN X-BOW®-design først og fremst blitt brukt på offshore-fartøy. Men fordelene når det gjelder reduserte bevegelser og sikkerhet for miljø og mannskap, kan lett overføres til andre skipstyper. X-BOW-konseptet blir nå overført til nærskipsfart.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Offshore-fartøy er noen av de mest avanserte skipene på havet når detgjelder funksjonalitet. Fartøy som opererer innen nærskipsfart må være funksjonsmessig enklere for å kunne utnytte fortjenestemarginene i dette segmentet.
Ulstein ønsker å fornye nærskipsfartsegmentet ved å utvikle skip med ULSTEIN X-BOW. Eksempelsvis containerskip, tørrlastskip, RoRo-skip, kjemikalieskip og kjøleskip.
Ulsteinkonsernets senter for lasteskip og nærskipsfartøyer er Ulstein Es-cad i Istanbul. Selskapet samarbeider med Ulstein International og andre Ulsteinselskap i markedsføringen av disse fartøyene. – Tyrkia har sterke maritime tradisjoner, og kapasiteten innen skipsbygging har økt en god del. De har også et kostnadsnivå som vi føler kan være attraktivt for kundene våre, sier viseadm.dir. i Ulstein International, Per Olaf Brett.
I tillegg til å tilby designtjenester har Ulstein Es-Cad i samarbeid med Ulstein International den erfaringen og de ressursene som skal til for å levere prosjektstyring, tekniske konsulenttjenester og oppfølging under anbud og bygging, noe som gjør det mulig å realisere prosjekter på verft både i Tyrkia og i andre land.
Hjelp til å håndtere dårlig vær
Selv om disse Ulstein-skipene har enklere funksjonalitet enn sine offshore-slektninger, blir ULSTEIN X-BOW bygd inn for å bedre ytelsen i dårlig vær. Dette er faktisk et av de største problemene nærskipsfartøyer står overfor på turer i Nordsjøen, Biscaya og de nordlige delene av Norske- og Atlanterhavet. Tøffe forhold kan gi betydelige forsinkelser – opptil flere dager per uke.
– Av og til kan bølgene være så kraftige at skip driver i stedet for å gå fremover. I andre tilfeller kan dårlig vær gi betydelig redusert hastighet i lengre perioder. Det er ikke uvanlig at seilingsfarten blir halvert. Med ULSTEIN X-BOW kan skip nesten unngå å redusere farten – selv under vanskelige værforhold, poengterer Brett.
På grunn av bedre hardtværsegenskaper kan containerskip med ULSTEIN X-BOW i Nord-Atlanteren seile i gjennomsnitt to uker mer per år enn et konvensjonelt containerskip. For et standardcontainerskip på 1200 TEU gir dette en teoretisk økning i t/c-raten på 3000–4000 dollar. – Med et ULSTEIN X-BOW-nærskipsfartøy kan rederiene selv bestemme om de vil seile lengre og transportere mer last for å øke inntektene, eller om de vil bruke mindre drivstoff til å frakte den samme mengden last og spare penger på den måten, forteller Brett.
ULSTEIN X-BOW gir også andre positive effekter for nærskipsfartøy. Lugarene befinner seg i forskipet på skipet, og den unike utformingen av den bakoverliggende baugen betyr at det er lite stamping, og det gir mindre støy. –Hvis du kombinerer dette med plasseringen av maskinrommet akter i fartøyet, blir hvile- og boforhold betydelig bedre, fortsetter Per Olaf Brett. – Dette dreier seg ikke bare om mannskapets komfort, men også om sikkerhet for arbeidstakere.
Selv om skipene med omvendt baug har fått mye positiv oppmerksomhet, er det gjerne en god del spørsmål og bekymringer når det gjelder ny teknologi. Dette gjelder spesielt i nærskipssegmentet, der små kostnadsøkninger kan utgjøre forskjellen mellom en liten fortjeneste og tap. Men skipene skuffer ikke her heller og representerer oppfinnsomme løsninger og dessuten kostnader som er marginalt mindre enn for tilsvarende nybygde konvensjonelle skip.
X-BOW-skip blir designet med og uten bulb. Tanktester har vist at for skip med høyere hastighet øker normalt motstanden i rolig og i høy sjø. Dette er normalt for alle andre konvensjonelle skip. Som en bonus, har bulben sammen med ULSTEIN X-BOW en generell ekstra positiv effekt på ytelsen for slike skip i dårlig vær.
Prosjektgenerering
Siden bransjen har problemer med finansiering av nærskipsfartøyer enkeltvis, er Ulsteins strategi i segmentet å levere et konsept med modulbaserte skipsserier. – Prosjektgenereringstiltaket er spesielt utformet for forhold knyttet til kystskipstrafikken. Rederier kan dermed samarbeide og bestille skipene i serier på 6 til 12 skip i stedet for å være ansvarlige for hele orderen, sier Brett og understreker at nye samarbeids- og partnerkonstellasjoner må etableres for å øke markedskraften.
Skipsseriene i Ulsteins helt nye prosjektgenerering, omfatter containerskip, ULSTEIN EUROFEEDER (650, 1200 og 1800 TEU), boksbulkskip, ULSTEIN SPEEDLOADER (3800, 4800 og 5800 DWT), generelle tørrlastskip, ULSTEIN FLEXILOADER (5000, 7500 og 12 500 DWT), kjemikalieskip (14 000 og 34 000 DWT), RoRo-er (2000 og 3000 bilenheter), ULSTEIN WAVEMASTER, samt kjøleskip.
– Det er stor etterspørsel etter ny, effektiv tonnasje i disse segmentene, og vi føler at vi har konseptene som kan fylle gapet, sier Per Olaf Brett til slutt.