
Satser på klimanøytrale operasjoner
Karakteristisk for utviklingen av skipsfarten, er det økende miljøfokuset. De siste årene har flere nye teknologier blitt tatt i bruk for å redusere skadelige utslipp fra skipsfarten. I Norge har NOx-fondet katalysert denne prosessen, og spesielt har det gitt utslag på gassdrift. Høsten 2009 lanserte Solstad Offshore på Skudeneshavn sitt eget miljøinitiativ, “Solstad Green Operations” (SGO). Dette har tidligere vært omtalt i Skipsrevyen, men Solstad ønsker nå å trekke miljøhensynet enda lenger.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bakgrunnen for at Solstad Offshore først etablerte “Solstad Green Operations” var at rederiet mener det er rom for betydelige drivstoffbesparelser i operasjonell sammenheng.
Solstad definerer en SGO som en operasjon som reduserer drivstofforbruket med minst 0,5 m3 pr. dag. Dette kan være å slippe anker i stedet for å gå på DP, eventuelt tillate større bevegelse under DP-operasjon. Besparelser kan også komme gjennom å stoppe hovedmotorer uten belastning, om mulig redusere seilingshastighet eller slå av unødvendig flombelysning ombord.
Siden oppstarten av kampanjen i september 2009 og frem til i dag, har antall SGO vært økende. For hele Solstad-flåten ble omtrent 12.800 m3 “spart”, mens det totale forbruket utgjorde omtrent 107.500 m3. En del av disse besparelsene hadde sannsynligvis kommet gjennom vanlig operasjon, men det totale klimaregnskapet hadde ikke vært like bra. For hver gjennomført SGO, betaler nemlig Solstad for verningen av 1.000 m2 regnskog i ett år gjennom Regnskogfondet.
Tiltaket er utvilsomt positivt, da det gir en reell mulighet til å drifte skip klimanøytralt. Dette er sannsynligvis i seg selv kommersielt gunstig. Til slutt gjenstår det å se om markedet er modent for et slikt tiltak som definitivt kan medvirke til å redusere skipsfartens carbon footprint.