KVOC reduserer utslipp av VOC fra tankskip under lasting og transport.

Satser på teknologiutvikling

Knutsen OAS Shipping AS har hatt stor suksess med egenutviklede KVOC, et system for reduksjon av oljedamp ved lasting av olje. Nå er rederiet klar med KBAL, et nytt system for rensing av ballastvann beregnet for store tankskip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Knutsen har sterk fokus på R&D, og noe som også har blitt et svært viktig forretningsområde for rederiet. På grunn av dette har rederiet skilt ut Knutsen Technology som en egen seksjon av selskapet, og denne seksjonen jobber aktivt med en rekke prosjekter deriblant KVOC og KBAL.

KVOC-systemet reduserer utslipp av flyktige organiske forbindelser (VOC) til atmosfæren. Dette er en teknologi som reduserer VOC fra tankskip under lasting og transport. Her har rederiet til nå hatt sitt hovedmarked innenfor bøyelastere i Nordsjøen, men systemet kan også brukes på alle typer tankskip og plattformer. KVOC sørger for mindre utslipp av VOC til luft. Når VOC kommer ut i atmosfæren så oksyderer denne til klimagassen CO2. I tillegg sørger systemet for at man minimerer produkttap ved redusert oljedamp, og at mer verdi dermed kommer frem til kundene. KVOC har vært på markedet i over ti år, og rederiet har så langt solgt 45 slike systemer.

– KVOC er en relativt rimelig teknologi, og man kan spare inn kostnadene på denne på under ett år, sier direktør for Knutsen Technology Per Lothe til Skipsrevyen. – Etter over ti år i markedet har KVOC fått godt feste, og vi har hatt god suksess med systemet. Dette har inspirert oss til å bygge videre på teknologien, forteller Lothe.

Uten filter og kjemikalier

Rederiets siste oppfinnelse er KBAL, et system for rensing av ballastvann. Idéen startet allerede i 2005, og er basert på KVOC teknologien som Knutsen har utviklet og patentert. Selskapet Knutsen Ballast Vann AS ble dannet i 2009. Egne tester på selskapets anlegg i Haugesund ga svært gode resultater, og på slutten av fjoråret ble systemet godkjent av IMO.

– Det spesielle med dette systemet er at det ikke har kompliserte filtersystemer. Det renser heller ikke ved bruk av kjemikalier. Rensingen foregår ved bruk av UV-stråling som er gjennomtestet og akseptert i markedet, forteller Lothe. – I tillegg til at vi er alene om å ha et rensesystem for ballastvann som er filterfritt og basert på UV teknologi, er vårt system enkelt å operere og svært lite komplisert. Det består av et begrenset antall bevegelige deler, og er derfor svært enkelt å installere. Dessuten er det nærmest vedlikeholdsfritt, og svært lite plasskrevende. Ettersom man unngår filtersystemer, har man lite behov for reservedeler om bord, og man har heller ikke behov for å ha lager av nøytraliserende midler, forteller Lothe.

Systemet er midt i en kommersialiseringsfase og Lothe seg for seg et stort markedspotensial. Han mener at markedet for rensing av ballastvann på store skip kan skyte i været de neste årene. – Vi har allerede fire anlegg som skal behandle 3000 m3 vann per time under bygging, og det første skal være i drift i sommer, sier Lothe.

Unik fagkompetanse

Da de omfattende prosjektene ble satt i gang, hadde Knutsen begrenset erfaring med produkt- eller teknologiutvikling. Det fantes heller ikke litteratur på området. Læringskurven har derfor vært bratt. – Det har vært både tidkrevende og utfordrende prosesser. Nå er vi i en posisjon der vi har utviklet en unik fagkompetanse, sier Lothe. Fra å være få ansatte med teknologisk utvikling som sine primære arbeidsoppgaver, er man nå i ferd med å ansette enda flere dyktige fagpersoner innen R&D for å bygge opp denne kompetansen ytterligere.

I dag er det cirka 60 aktører for ballastvannrensning som prøver å komme inn på dette markedet, men Lothe mener at dette antallet vil reduseres kraftig i løpet av de neste årene. I et svært konkurranseutsatt marked er han klar på at Knutsen vil være en av aktørene som overlever, og han mener at Knutsens sterke fokus på R&D er et av rederiets sterkeste konkurransefortrinn. – Vi bruker store ressurser på testing og test-fasiliteter. Vi har bygget en egen rigg som gir oss meget god forståelse og godt grunnlag for å drive med fornuftig produktutvikling, meddeler Lothe. – Våre kunder setter stadig strengere miljøkrav. Gjennom vår omfattende produktutvikling håper vi at dette også gir oss et unikt konkurransefortrinn, avslutter Per Lothe.