Adm.dir. Fredrik Gabrielsen. Foto:Morten Halvorsen/Skipsrevyen

Satser 1,2 mrd på produkttankskip, men fortsetter i kjemikalietankfarten

Jo Tankers i Bergen har med få ukers mellomrom bestilt fire 74.500 dødvekt-tonns produkttankskip, to i Sør-Korea og to i Kina. Totalt kommer skipene trolig på mellom 1,1 og 1,2 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Adm.dir. Fredrik Gabrielsen ønsker ikke å si noe om byggeprisen. Han ser ikke bort fra at det kan komme flere nybyggingskontrakter innen produkttanksektoren, men han avviser at dette er et skritt bort fra kjemikalietanktraden.
– Vi skal være i begge markedene. Det ene utfyller det andre. Vi har lang og god ekspertise innen kjemikalier, og kunnskapen derfra kommer godt med i produkttankfarten. Det er to nokså beslektede trades. For en stor del har vi de samme kundene i begge markeder, f.eks. de store oljeselskapene.
Flåten halvvert
– Har dere også planer om å bestille kjemikalietankskip?
– Vi har redusert flåten fra 28 til 13 skip gjennom salg de siste par årene. Da gir svaret i grunnen seg selv. Vi kommer til å bestille kjemikalietankere også, men har ennå ikke tatt noen posisjoner. Stål til rustfrie lastetanker er såpass kostbart å bestille at vi på nåværende tidspunkt ikke vil gjøre det. Men vi vurderer hele tiden markedet for å finne rette tidspunktet å slå til på, sier Gabrielsen.
Han opplyser at rederiet har gjort en avtale med Stolt-Nielsen om å ”bytte” kjemikalietankere.
– Vi leier ut seks skip i 36.600 til 37.600 dødvekt-tonns størrelsen til Stolt Nielsen for tre år. Samtidig leier vi inn tre Stolt-Nielsen skip i 33.000 dødvekt-tonns størrelsen, og ett på rundt 25.000 dødvekt-tonn, til våre trades. Denne størrelsen passer våre kunder og fartsområder transatlantisk og Europa-Afrika bedre enn de noe større skipene.
– Vi får nå en mer optimal drift. Stolt-Nielsen på sin side har behov for vår størrelse på skip i farten mellom Midt-Østen og Det fjerne Østen, og US Gulf til Fjerne Østen, blant annet fordi rederiet angivelig har kansellert en god del nybyggingsordrer, forteller Gabrielsen.
Han avviser at Jo Tankers har planer om å selge skipene til Stolt-Nielsen. Dette er kun en leieavtale, fastslår Jo Tankers-sjefen.
Han overtok som adm.dir. i 2008, etter at Johan Odvar Odfjell gikk over til å bli arbeidende styreformann.

De nye skipene skal NIS-registreres som resten av Jo Tankers-flåten. De siste nederlandsk-flaggede skipene ble tidligere i år omflagget til NIS.