CEO Geir Larsen (t.h) forteller om PhiDrive fremdriftssystem.

Inpower kvalifisert for offshorefartøyer

Inpower sitt PhiDrive fremdriftssystem er nå kvalifisert for bruk ombord i offshorefartøyer. CEO Geir Larsen opplyser at en intern kvalifiseringsrapport ble påbegynt i august 2011 og ferdigstilt rundt påsketider i år. Gjennom bruk av tredjepartsgodkjenninger viser rapporten at Inpower sin løsning blant annet skal være mer bunkerseffektiv enn tradisjonelle diesel-elektriske systemer under en rekke driftsprofiler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Inpower sin fremdriftsløsning baserer seg på en direktekoblet permanentmagnetmotor-teknologi, som sammen med en svært kompakt tavleløsning gir et lite fotavtrykk i fartøyet. Denne motor-teknologien finnes allerede i mange kommersielle applikasjoner, men i maritim sammenheng har den ennå ikke slått gjennom. Dette ønsker Inpower å gjøre noe med.

Det har for selskapet vært viktig å markere seg i offshore-markedet, og det er bakgrunnen for at Inpower i august i fjor satte i gang et større prosjekt for å kvalifisere seg selv til segmentet. I følge Larsen har det vært tidkrevende og kostbart å verifisere systemets kapabiliteter, men samtidig nødvendig. Resultatene ser uansett positive ut.

Verifisering fra tredjepart

Det er i første omgang PSVer PhiDrive er rettet mot. Under analysene og simuleringene ble det tatt utgangspunkt i en ST-216 design fra Skipsteknisk.

I analysen av bunkersforbruk gikk det frem av rapporten at PhiDrive skal kunne levere lavere forbruk under alle de testede driftsprofilene, noe som også ble bekreftet av SINTEF.

Videre ble testing av DP-egenskapene gjennomført. Kongsberg bistod her med sin Maritime Static Dynamic Positioning Capability-software (StatCap). Resultatet viste at PhiDrive på ingen måte reduserer fartøyets DP-kapabiliteter.

I tillegg til testene av bunkersforbruk og DP-egenskaper, utførte SkanEl en FMEA (Failure Mode and Effects Analysis). Konklusjonen her var at systemet fra Inpower hverken forringer sikkerheten eller redundansen ombord på fartøyet.

Illustrasjon av det direktekoblede PhiDrive-systemet fra Inpower.

Klart for markedet

Ved Inpower er man meget fornøyd med å få verifisert egenskapene ved PhiDrive-løsningen. Systemet er nå klart for bruk ombord på offshorefartøyer, og på sikt ser Larsen også for seg andre potensielle markeder – eksempelvis fiskebåter og arbeidsbåter.

Han forklarer at PhiDrive har en komponentvekt på bare halvparten av konvensjonelle diesel-elektriske systemer, noe som i seg selv er bunkersbesparende, og samtidig gunstig rent praktisk.

Prisnivået karakteriserer han som konkurransedyktig. Men å overbevise det konservative maritime markedet om permanentmagnetmotor-teknologi er likevel krevende for Molde-firmaet.