
Sikkerhetsopplæring ombord
Fokuset på HMS ombord på fartøyer blir stadig strengere, hvert fall på papiret. Kritiske operasjoner kan bli simulert på land i avanserte simulatorer for å ivareta sikkerheten. Likevel viser det seg at det er mye å hente på å drive opplæringsvirksomhet ombord på fartøyet for å få på plass best mulig kompetanse og rutiner blant mannskapet. Pågangen for slike kurs har økt betydelig for KIS Kompetanse i Bergen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
KIS Gruppen er en sentral aktør på kontroll og vedlikehold av kraner og løfteutstyr i Norge. Som en sakkyndig virksomhet har selskapet lenge vært engasjert i godkjenning av kraner, og kursdelen har kommet som en naturlig følge av dette. Dagens godkjenninger av kraner ombord på skip håndteres av KIS Maritim, mens kurs og opplæring gjennomføres av KIS Kompetanse.
På kundelisten finner vi spesielt mange seismikkrederier, og flere og flere rederier kommer til. Samlet blir opplæring på ca. 50 skip håndtert av KIS Kompetanse.
KIS Gruppen består imidlertid av flere selskaper, og inkluderer blant annet kranleverandøren Bergen Hydraulic. For 2011 endte den totale omsetningen for konsernet på ca. 350 millioner kroner.
Fleksibelt oppbygde kurs
I utgangspunktet gjennomførte KIS Kompetanse kurs på hydrauliske kraner (G20) ombord på fartøyer i henhold til gjeldende opplæringsplaner. Det gjøres fortsatt, men i tillegg til kran og løft har kursene utvidet seg til også å omfatte stroppekurs, lastsikring, redningskurs og fallsikring. I tillegg til dette kommer den mindre målbare teambuilding-effekten av instruktørenes opphold ombord.
Fra Sjøfartsdirektoratet finnes det i dag ingen formelle krav til kranopplæring ombord på skip annet enn at kapteinen er ansvarlig for å lære opp mannskapet. Dette kan på den ene siden være tilstrekkelig, men samtidig viser det seg at i mange tilfeller kan en så begrenset opplæring føre med seg for dårlige rutiner.
Det er i dag to instruktører i KIS Kompetanse som gjennomfører kurs ombord, og etter hvert har kursene blitt relativt fleksibelt oppbygd, alt etter behovet som avdekkes blant mannskapet.
I tillegg til de formelle kravene til innhold i kursene, fokuseres det mye på regelverk, dokumentasjon og internkontroll – samt teambuilding.
– Det ligger store sikkerhetsgevinster i et mannskap som passer på hverandre, påstår instruktør Helge Kleppe. Et annet felt han kan bistå på, er rederienes innkjøp av utstyr. Det kan finnes flere fallgruver ved kjøp av utstyr som bare overholder et sett minimumsspesifikasjoner. I visse tilfeller bidras det også med rådgivning i designfasen, for å unngå potensielle sikkerhetsrisikoer.
Erfaring påkrevd
For å kunne tilby en allsidig kursgjennomføring, er lang og bred erfaring nødvendig. I dag er det to instruktører i KIS Kompetanse som gjennomfører kurs ombord på skipene. Som følge av den økte etterspørselen etter kurs, har det ført til en svært stor arbeidsmengde og tidvis sprengt kapasitet. Flere instruktører skal derfor ansettes, og salgssjef, Kjell Leon Sulen, opplyser at prosessen allerede er i gang. Allerede i løpet av høsten vil kapasiteten være utvidet.
Det å skulle oppdrive de riktige folkene er imidlertid en stor utfordring. Det kreves en kombinasjon av lang fartstid og erfaring, formelle kunnskaper og sterke pedagogiske evner. Sulen opplyser at alle muligheter vil sonderes for å finne den riktige kompetansen.