
Maritime hodejegere
En av de største utfordringene norske maritime selskaper står overfor, er tilgangen på høyt kvalifisert arbeidskraft. Som eneste spesialiserte maritime headhuntingbyrå i Norge, ble Executives International AS etablert i mai 2010. Kundeporteføljen inkluderer allerede store og velrenommerte selskaper.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Executives ble etablert av Øystein Wallace Løken og Britt I. Aastvedt i mai 2010. Selskapet driver sin virksomhet ut fra Bergen, Oslo og London. I første rekke er målet å være en profesjonell rådgiver og samarbeidspartner for virksomheter med hovedkontorer i Norge og rundt nordsjøbassenget. Med en researchmedarbeider i London som opererer mot det internasjonale markedet, kan selskapet også trekke utenlandsk kompetanse til Norge.
Executives satsingsfelt er ledere, styremedlemmer og spesialister til maritime bedrifter, eksempelvis topp- og mellomlederstillinger i tjeneste- og
leverandørnæringene, eller tilstøtende bransjer som assuranse og finansiering.
Executives bygger på bred erfaring. Løken har selv maritim utdanning og har jobbet innenfor headhunterbransjen i 20 år, blant annet som adm.dir. i Mercuri Urval over en periode på 13 år. Aastvedt har på sin side 30 års erfaring fra salgsledelse, senest gjennom ISS Facility Services. Hun er researchansvarlig i Norge, og har på linje med Løken et stort nettverk å spille på.
Ambisjoner
Skipsrevyen møtte Executives i november for å få vite mer om det maritime hodejegerselskapet. I følge Løken har det første halvåret gått over all forventning. Kundeporteføljen består allerede av en rekke store aktører, og demonstrerer at behovet for høyt kvalifisert arbeidskraft i aller største grad er til stede. Spesielt viser det seg at skipsteknisk og driftsrelatert kompetanse er etterspurt.
For best å kunne tilby kundene den etterspurte kompetansen, bruker Løken og Aastvedt mye av sin tid på å ha en fingerspissfølelse med hva som rører seg i markedet. Deltagelse på konferanser i inn- og utland er derfor en viktig del av jobben. På denne måten tilegner headhunterne seg den nødvendige forståelsen med både bransjen, rammebetingelsene, oppgavene og utfordringene. Executives har nemlig ikke bare mål om å vokse, men å bli en stor aktør på spesialisert maritim headhunting i Norge.
Krevende prosess
Prosessen med å finne de rette kandidatene er en møysommelig affære. Løken forklarer at det krever en systematisk og nøyaktig tilnærming hvor prosessen må tilpasses oppgaven og oppdragsgiveren. I utgangspunktet er personlige nettverk, databaser og sosiale nettverk hensiktsmessige arenaer for å finne de rette hodene. Men i et lite land som Norge må man i blant ta i bruk litt kreativitet.
I følge Executives er det viktig å kunne tenke ut av boksen, å kunne rekruttere fra utradisjonelle steder. Den norske maritime forretningskulturen er åpen og tillater dette, skal vi tro Løken.
Men selv om formalkompetansen er på plass, er de personlige egenskapene ved aktuelle jobbkandidater avgjørende. Løken og Aastvedt fremhever at vurdering av personlighet er en viktig del av rekrutteringsprosessen. Kravene til sosial dynamikk kan være svært ulike i et stort børsnotert selskap sammenlignet med et lite familieeid et. Behov- og forventingsavklaring i bred forstand legges det derfor stor vekt på.
Hittil har resultatene vært meget tilfredsstillende bekrefter Løken og Aastvedt, og dette gjenspeiles i Executives allerede fyldige kundeportefølje. Det bekrefter også det økende behovet maritime bedrifter har for spesialkompetanse, og utfordringene knyttet til å skaffe den.