EnvironShip Concept innehar løsninger som er svært fleksible, og som kan implementeres i mange fartøytyper. Her et LNG bunkersfartøy komplett med det nye baugdesignet.

Miljøskip

Rolls-Royce Merchant Solutions har utviklet en rekke skipstekniske løsninger som samlet kan redusere et handelsskips utslipp av CO2 med over 40 prosent. Dette har blitt mulig gjennom blant annet en ny patentert baugkonstruksjon, et Promas fremdriftssystem samt en hybrid akselgenerator. Prosjektet har fått tittelen Environship Concept.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Markedet for handelsskip har, i følge Rolls-Royce, tradisjonelt vært noe preget av konservatisme, i hvert fall i større grad enn offshoremarkedet. Det har derfor vært vanskelig å selge inn nyskapende løsninger. Design Manager ved Rolls-Royce Ship Technology-Merchant, Per Egil Vedlog, forklarer til Skipsrevyen at det primære fokuset i handelsskipsmarkedet tradisjonelt har vært på lav skrogmotstand og god propulsjonsvirkningsgrad, men verifisert gjennom modelltester i stille vann. I den senere tid har imidlertid optimalisering av yteevnen i reelle sjøgangskondisjoner blitt tillagt større oppmerksomhet, og innskjerpinger i utslippskravene har ytterligere bidratt til en intensivering av dette fokuset.
Environship Concept inneholder blant annet en ny baugkonstruksjon. Denne er utviklet for å gi en bedre seilas i realistisk sjøgang. Simuleringer og modelltestforsøk viser at baugen gir redusert fartstap og akselerasjoner, samt en mindre fare for platedeformasjoner i forskipet. Sammenlignet med konvensjonelle utfallende bauger, viser den nye baugen gjennom utstrakt modelltesting å gi mer enn 10 prosent lavere bølgemotstand i realistisk sjøgang, alt etter bølgeperiode.
Et annet viktig punkt ved den nye baugkonstruksjonen er at den ikke er forbeholdt én enkelt fartøytype. Vedlog forklarer at den kan implementeres i både passasjerfartøyer, Ro-Pax- og Ro-Ro-ferjer, kjemikalie- og produkttankere, LNG og LPG tankfartøyer, bulkskip, super yachts og LNG bunkersfartøyer. Videre er den enklere rent konstruksjonsmessig da den består av færre dobbelkrummede plater, noe som i visse tilfeller betyr at den kan bygges lettere.
Effektiv fremdrift
I tillegg til det nye baugdesignet består Environship Concept av et nytt fremdriftssystem. Hovedmotoren er Rolls-Royces egen gassmotor, og disse motorene har etter hvert oppnådd en betydelig markedsandel. Gode egenskaper mot hurtige lastvariasjoner og flate forbrukskurver helt ned mot 20-25 prosent last, er noen av fordelene.
Kraftoverføringen er gass-mekanisk og i kombinasjon med det nye hybride akselgeneratorsystemet (HSG) Rolls-Royce presenterte i sommer. Systemet kan levere stabil spenning til tavlene til tross for varierende omdreiningshastighet på hovedmotorene. Gjennom å følge propellerkurven optimalt er det mulig å spare drivstoff samtidig som akselgeneratoren leverer strøm. I tillegg kan akselgeneratoren benyttes som elektromotor i kombinasjon med hjelpemotorene for å drive fartøyet i lave lastkondisjoner.
Til slutt består Environship Concept av det nye Rolls-Royce Promas propulsjonssystemet som ble presentert i 2006. Dette er et integrert propell- og rorsystem som gir en økt propulsjonsvirkningsrad på mellom fem og åtte prosent samtidig som manøvreringsdyktigheten også er noe forbedret.