
Utviklet ved arbeidsmarkedsbedriften Bodø Industri:
Flere års utviklingsarbeid innen arbeidsmarkedsbedriften Bodø Industri AS har resultert i den spesielle båt-typen «Nordic Sea Hunter». Skrog som kan koples sammen i både bredde og lengde gir et fartøy som er spesielt godt egnet for krevende operasjoner i strandsone og havn.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
NOFO (Norsk oljevernforening for operatørselskap) og oljeselskapet Eni har besluttet å kjøpe inn den spesielle arbeidsbåten – som skal være en del av oljevernberedskapen når produksjon starter ved Goliatfeltet i Barentshavet. Båten skal blant annet kunne benyttes av den nye arbeidsgruppen som etableres for å bekjempe akutt oljesøl i strandsonen ved eventuelle utslipp.
Gode erfaringer
Kystverket har også kjøpt inn båten, og benyttet den etter havariet med det islandske lasteskipet «Godafoss» vinteren 2011. – Vi gjorde svært gode erfaringer med denne spesielle båten i forbindelse med opprenskning etter «Godafoss», sier driftstekniker Roger Nilsen ved Kystverkets Beredskapsavdeling i Horten.
Det at båten kan utvides med flere skrog gjør den svært så fleksibel. Vi fikk satt av mannskaper i vanskelig tilgjengelige områder, som kunne utføre nødvendig arbeid. I tillegg er båten svært så robust – noe om er viktig i forbindelse med slikt arbeid. Stabiliteten er også imponerende. Ved en anledning sto vi fem-seks mann på den ene siden av båten, og den lå like rett i vannet. Det er ingen tvil om at Bodø Industri har greid å utvikle en båt som er svært godt egnet for denne typen arbeid, poengterer Nilsen.
Båtutviklere
Forløperen til «Nordic Sea Hunter» ble opprinnelig utviklet innen det aktive plastbåtmiljøet på Rognan i Nordland på begynnelsen av 1990-tallet. Bodø Industri overtok produksjon av båt-typen i 2008, og siden den gang har båten blitt forandret og forbedret.
– Jo, vi er en arbeidsmarkedsbedrift, men det forhindrer ikke at vi gjennom mange år har utviklet et sterkt miljø av båtutviklere som i dag opererer på et ganske så avansert nivå, sier avdelingsleder for produksjon av Nordic Sea Hunter ved Bodø Industri AS, Rune Rørstad.
Flere skrog
Mens båten opprinnelig var tiltenkt arbeid i tilknytning til oppdrettanlegg, så har man de siste årene utviklet en båt som er spesielt godt egnet for arbeid inne i trange havner og i strandsone. Det spesielle med båten er dens fleksibilitet: Flere skrog kan koples sammen både i bredde og lengde – ut fra et mindre basisbygg.
– Det finnes nesten ikke grenser for hvor stor båten kan gjøres. Selv har jeg prøvd den med skrog som gjorde den 36 meter lang, og alt fungerte utmerket, sier Rune Rørstad.
Stødig arbeidsplattform
Selve plattformen til båten støpes i Italia, mens alt videre arbeid med båten foregår ved Bodø Industrier AS. Båten selges via selskapet AllMaritim AS i Bergen.
– Vår båt er spesialkonstruert for å være en stødig arbeidsplattform for krevende operasjoner i strandsone og havn. Båtene er katamaranformet og kan stables og enkelt transporteres på bilhenger, i container eller på lasteplan. Båtene og skrogene produseres i polytyelen. Bruksområdene er vidt forskjellige; alt etter hvor mange skrog som koples til. Båten kan nyttes til inspeksjon, og til nødvendig opprydding og rensking, påpeker Rune Rørstad.
Oljevern
Han sier seg svært godt fornøyd med at oljevernbransjen nå har fått øynene opp for «Nordic Sea Hunter» – Inspirert av den gode responsen på båtene våre innen oljevernbransjen, så driver vi nå også med annet utviklingsarbeid av utstyr som vil være velegnet til bruk innen oljevern og -beredskap.
– Store ulykker med oljeutslipp internasjonalt har vist at man mangler det mest elementære utstyr for å drive med oppsamling av olje. Når vi først har fått innpass innen oljevernbransjen, så vil vi selvsagt arbeide for å oppnå enda flere kontrakter, kommenterer Rørstad.
«Trollbånd»
I det siste har avdelingen innen Bodø Industri også utviklet et eget bånd for oppsamling av oljesøl inne i strandsonen. Båndet har fått navnet «Trollbånd». I dag fins det kun store slike bånd på markedet, som kun er egnet for oppsamling i åpen sjø. Erfaringer fra utslipp tilsier imidlertid at oljen ofte kommer helt opp i fjæra og blander seg med tang og tare, bark og annet løst materiale som flyter rundt. – Vårt nye bånd er spesielt godt egnet til å hente opp slikt oljesøl, sier Rørstad.
Nye markeder
– Vi driver nå videre utviklingsarbeid med selve båten, og for å utvikle utstyr som gjør den enda bedre egnet for arbeid under ofte trange forhold nær land. Vi ser at det åpner seg nye markeder for vår spesielle konstruksjon. Ikke minst bør den være av interesse for havnevesener. I oljevernsammenheng ser vi nå også et internasjonalt potensiale for «Nordic Sea Hunter», sier Rune Rørstad til slutt.