
Nye IMO-krav vedrørende brovaktalarm trer i kraft
Som en del av en rekke tiltak for å intensivere arbeidet med å redusere antall grunnstøtinger, vedtok IMO i 2009 krav om brovaktalarmsystem på alle norske skip. Denne resolusjonen trådte i kraft i 2011 og innen 2014 skal alle skip ha installert alarmsystem.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I 2011 grunnstøtte 113 passasjerskip, lasteskip og fiskefartøy i norske farvann i følge tall fra Sjøfartsdirektoratet. I 2005 var antallet grunnstøtinger 73, og antallet har økt jevnt de senere årene. I perioden 2000 til 2010 har det vært en økning i antall grunnstøtinger og kontaktskader, og siden 2007 har det vært mer enn 100 grunnstøtinger hvert år. I tillegg kommer antall nestenulykker.
Årsakene til grunnstøtinger er flere. I følge Sjøfartsdirektoratet er blant annet feilnavigering, brovakt som sovner, uoppmerksomhet og bruk av ikke-autorisert elektronisk navigasjonsutstyr noen av årsakene.
IMO-resolusjonen skal sørge for at den maritime næringen er i stand til å møte sikkerhetsmessige utfordringer på en profesjonell måte. I tillegg til blant annet krav om elektroniske sjøkart (ECDIS), ble det vedtatt at brovaktalarmsystem skal bli obligatorisk utstyr for alle norske skip.
Brovaktsalarmsystem, også kalt Bridge Navigation Watch Alarm System-BNWAS, sikrer vakthavende offiser tilstedeværelse for "one man bridge duties". En brovaktalarm overvåker broaktivitet og oppdager fravær på bro, og kan fungere på flere måter. En mulighet er sensorer som reagerer på bevegelser. Dersom sensorene ikke registrerer aktivitet på broen, vil alarmen gå. Alternativt kan det monteres utstyr som vakthavende skal trykke på med jevne mellomrom.
Brovaktsalarm er allerede påbudt på fiskefartøy med autopilot. Nye fartøy over 150 GT og alle nye passasjerfartøy levert etter den 1. juli 2011 skal også være utrustet med brovaktalarm. Det samme ble gjeldene fra 1. juli 2012 på eksisterende passasjerfartøy uansett størrelse og fartøy over 3 000 GT.
Skipsrevyen minner om at fra og med 1. juli 2013 trer IMO-kravene i kraft på eksisterende fartøy over 500 GT. Til neste år vil gjenstående skip over 150 GT omfattes av påbudet.
Brovaktsalarmsystem forskrift
(1) Skip på 150 bruttotonn eller mer og passasjerskip uansett størrelse skal utstyres med brovaktsalarmsystemer. Brovaktsalarmsystemet skal være i drift når skipet seiler.
(2) Kravet innføres i henhold til følgende tidsplan:
a) Lasteskip på 150 bruttotonn og over og passasjerskip uansett størrelse bygget på eller etter 1. juli 2011
b) Passasjerskip uansett størrelse bygget før 1. juli 2011, ikke senere enn første besiktelse etter 1.juli 2012
c) Lasteskip på 3 000 bruttotonn og over bygget før 1. juli 2011, ikke senere enn første besiktelse etter 1. juli 2012
d) Lasteskip på 500 bruttotonn og over men mindre enn 3 000 bruttotonn bygget før 1. juli 2011, ikke senere enn første besiktelse etter 1. juli 2013
e) Lasteskip på 150 bruttotonn og over men mindre enn 500 bruttotonn bygget før 1. juli 2011, ikke senere enn første besiktelse etter 1. juli 2014.