Morten Jervell Pettersen og prosjektleder Egil Langli (fv) har loset i havn en storleveranse for Bergen Group Dreggen.

Bergen Group Dreggen leverer 400T BOP Crane

I begynnelsen av februar var Skipsrevyen invitert til ”Åpent Hus” ved Bergen Group Dreggens anlegg på Marineholmen, i anledning ferdigstilling av den største kranen Dreggen noen gang har produsert; en 400T BOP Crane.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Etter prøvekjøring/testing skal kranen demonteres igjen, og skipes til Kina for montering ombord i Frigstads nye D 90 drillrigg SS ”Frigstad Oslo”. Kranens hovedoppgave ombord i riggen blir å løfte BOP (Blow Out Preventers).
Tidligere, ved bruk av mindre BOP kraner, kunne det være nødvendig å bygge BOP-ene i moduler, og så montere/demontere dem ”bit for bit”. Dette var både kostbart og tidkrevende. Den nye krantypen med 400 tonns løftekapasitet, samt at løftet er ”guidet”, gjør at man tar hele jobben i ett hiv. Det at løftet er ”guidet” er for å unngå pendling av hivet, og gjøres ved at en kranvogn kjøres langs kranleggen, mens BOP-en er festet til vognen med hydrauliske låsearmer. Kranen har også to hjelpeløft på 30 tonn hver. Disse kan kjøres langs hele kranens spennvidde. Det har også vært et krav at kranen ved en ulykkestilstand skal tåle en helning på 17 grader, og den skal også kunne operere med 10 prosent (40 tonn) sidelast.
Dette er en omfattende leveranse, og det er nesten uvirkelig at høykostlandet Norge skal levere kraner til Kina. Men slik er det. Dreggen har utviklet sitt konsept og, ikke minst, rasjonelle produksjonsmetoder. Viktig er det også å merke seg at leveransen skjer til strengt forretningsmessige prinsipper, og i konkurranse med ”hele verden”.
Prosjektleder Egil Langli forteller at Bergen Group Dreggen årlig leverer 15-20 kraner av denne typen i forskjellig størrelser. I tillegg leverer Dreggen også sving kraner i forskjellige utførelser, totalt leverer Dreggen årlig ca. 300 kraner.
Langli forteller videre at stålarbeidene til denne kranen er gjort i Polen, og at monteringsarbeidene og testing er utført i Bergen. Arbeidet med denne kranen har utgjort ca. 5000 engineeringtimer pluss ca. 8000 monteringstimer. I tillegg kommer salg, prosjekt etc.
Bergen Group Dreggen er en del av Bergen Group’s teknologi divisjon og har ca. 65 ansatte i Bergen, samt avdelinger/kontorer i Polen, Litauen, Kina og Korea.

Så litt om kjøper:

Frigstad Offshore er et privateid firma som ble etablert i Singapore i 1989 for å tilby management-tjenester for oljeindustrien. Som internasjonal offshore drilling operatør har Frigstad vokst jevnt og trutt, og er nå en på alle måter komplett offshore-operatør.
I mars 2006 ble Frigstad Discoverer Invest etablert av Frigstad Offshore-gruppen, for å konstruere og eie en sjette generasjons ultra dypvanns, halvt nedsenkbar borerigg.
Denne riggen, SS ”Frigstad Oslo”, er basert på Frigstad Engineerings D 90 type og bygges ved Raffles Shipyard i Kina. Riggen skal ha kapasitet til å operere på havdyp på ca. 4000 meter, samt at den har drillkapasitet ned til 16000/17000 meter under havbunnen. Det har vært antydet en pris på ca. US$ 600 mill.
Frigstad Offshore-gruppen, der det også er norske interessenter med, har hovedkontor i Singapore, og avdelingskontor i Kristiansand.