Gå til innhold
Annonse
Demonstrasjonen med bilfergen Falco fant sted i skjærgården syd for Turku (Åbo). Foto: Rolls-Royce
Demonstrasjonen med bilfergen Falco fant sted i skjærgården syd for Turku (Åbo). Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce og det statseide finske fergeselskapet Finferries har i dag demonstrert verdens første autonome fergereise. Demonstrasjonen med bilfergen Falco fant sted i skjærgården syd for Turku (Åbo).

Annonse

Det fremgår av en pressemelding at Falco tok i en bruk en kombinasjon av Ship Intelligence-løsninger fra Rolls-Royce for å navigere både autonomt og fjernstyrt på strekningen Parainen-Nauvo. Med på fergeturen var 80 spesielt invitert gjester, som fikk oppleve at fergen på vei over benyttet kunstig intelligens for å oppdage og identifisere objekter og omgivelsene generelt. Fergen endret kurs for å unngå objekter i sjøen uten at mannskapet blandet seg inn i navigasjonen.

Fergen er utstyrt med en rekke avanserte sensorer som gjør at det bygges et detaljert oversiktsbilde over omgivelsene i sanntid. Bildet sakl ha større detaljgrad enn et menneskelig øye kan fange opp.

Autodocking fra Rolls-Royce


Under den autonome overfarten ble også Autodocking fra Rolls-Royce demonstrert for første gang. Systemet sørget for at fartøyet automatisk justerte kurs og fart inn mot kai, og gjennomførte en automatiske dokking uten menneskelig intervensjon. Tidligere har selskapet allerede levert sin løsning for Autocrossing til flere av de nyeste fergene i Norge.

Rolls-Royce og Finferries startet samarbeidet tidligere i år, gjennom et nytt utviklingsprogram kalt Safer Vessel with Autonomous Navigation (SVAN). Målet er å implementere funn fra det tidligere forskningsprosjektet Advanced Autonomous Waterborne Applications (AAWA), som har vært finansiert av Business Finland.

– I dag har vi tatt et stort skritt videre på veien mot autonom skipsfart, og vi har bekreftet akkurat det vi har sagt i flere år – at autonom skipsfart vil komme. SVAN-prosjektet har vært et vellykket samarbeid mellom Rolls-Royce og Finferries og en perfekt mulighet til å demonstrere hvordan Ship Intelligence-teknologi kan gi store fordeler for sikker og effektiv drift av skip, sier Mikael Makinen, President Commercial Marine i Rolls-Royce.

Mats Rosin, CEO i Finferries, la til: – Vi er stolte over at strekningen Parainen-Nauvo nok en gang skaper maritim historie. Først med vårt velkjente hybridfartøy Elektra og nå med Falco som verdens første autonome ferge. Vi er et moderne rederi og hovedmålet vårt for dette samarbeidet å øke sikkerheten i maritim trafikk, det er til fordel for både miljøet og passasjerene. Men vi er like begeistret for at denne demonstrasjonen åpner for nye muligheter for autonom skipsfart og sikkerhet.

Falco er 53,8 meter lang bilferge som har vært i drift for Finferries siden 1993. Den er også utstyrt med to azimuth-thrustere fra Rolls-Royce.

Annonse