Gå til innhold
Annonse

Kaptein Marius Melle (28) ønsker oss velkommen om bord på MS «Frøy Merlin». Avlusingsfartøyet har vært en del av Frøy Vest Rederi - flåten siden juli 2016.

Annonse

- Skipet var ferdig ombygd til avlusningsfartøy i 2016. Og jeg har jobbet om bord siden den gang, sier den unge kaptein.  

Avlusing langs kysten

Fartøyet er på fast kontrakt for Marine Harvest, og driver med temperert avlusing langs kysten. Oppdragene er i både Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

-  Vi tok båten i drift i 2016 da ombyggingen var ferdig. Fartøyet var tidligere en hjelpebåt for seismikk, før den ble kjøpt av Frøy Vest AS og bygd om til å drive med avlusing. Selve avlusingsutstyret (Steinsvik Thermolicer) ble da flyttet over fra tidligere båt MF «Flekko» (eid av M. Hjorteseth Shipping), en gammel ferge med tilhørighet ute på Askøy, forteller Melle til Skipsrevyen.no.

Et fint liv

28-åringen er svært fornøyd med jobben sin.

- Jeg liker jobben min. Det er så fint langs kysten, mye å se, synes den unge kapteinen viss opprinnelige karrierevalg var i offshore.

- Jeg begynte i offshore, men så kom det dårlige tider og da var jeg tidlig ute med å skifte. Jeg vil ikke tilbake til offshore nå, dette livet er mye finere, synes han.

Om MS «Frøy Merlin»

Fartøyet er 48 meter lang og 11 meter bred, og driver med termisk lusebehandling. Vannet som brukes under avlusingen varmes opp til alt fra 28 grader til ca 34 - 35 grader.

Båten har åtte ansatte og en kapasitet fra 120 - 180 tonn fisk i timen under avlusing avhengig av størrelse på laksen.

- Vi er bemannet for å gå hele døgnet, men det er ikke alltid kunden krever det. Vi må være tre mann på vakt til enhver tid, sier Melle.

Båten har to hovedmaskiner av typen Cummins (2x Cummins Engine KTA50M2 TOTAL POWER 1700 bkW at 1800 rpm). Den har også tre kraner til disposisjon.

Annonse