Vi har besøkt verdens største elektriske ferge, «Bastø Electric». Video: Sigbjørn Larsen

Ukens Skipsbesøk: «Bastø Electric»

Storflagging om bord på verdens største bilferge MF  «Bastø Electric» på første seilas over Oslofjorden. – Det tar ti minutter å lade opp fergen ved hver landing, forteller kaptein Svein-Erik Waskaas.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Verdens største bilferge MF «Bastø Electric» er på plass i Oslofjorden. Fergen går i rute mellom Moss og Horten for Bastø Fosen. Sambandet er Norges mest trafikkerte fergesamband og frakter årlig 3,8 millioner passasjerer og 1,8 millioner kjøretøyer.

Det nyeste flaggskipet er bygget ved Tersan i Tyrkia og seiler elektrisk. Det sparer miljøet for utslipp tilsvarende 10 000 biler og medfører at passesjerene kan nyte stillheten på overfarten.

- Vi er veldig glade for at vi enedelig er i gang, sier en stolt kaptein til Skipsrevyen, da vi var invitert om bord på den første seilasen over Oslofjorden da fergen ble satt i rute den 1. mars. Alt gikk som det skulle og passasjerer, biler og mannskap kom trygt frem og tilbake over fjorden. 

Fakta om MF «Bastø Electric»

  • Lengde: 139,2 m
  • Bredde: 21 m
  • Kapasitet: 200 biler eller 24 lastebiler
  • Passasjerer: 600
  • Batterikapasitet: 4.300 kWh
  • Avganger: 20-24 avganger mellom Moss-Horten daglig

Lades på ti minutter

Både batteri- og ladesystemer for hurtiglading er levert fra Siemens Energys batterifabrikk i Trondheim. Batteriene ombord har en kapasitet på 4.300 kWh, eller om lag like mye som batteriene til 107 Nissan Leaf-biler. Ladesystemet som pøser ut opp til 9.000kW gjør likevel at fergen lades lynraskt ved hvert anløp til kai.

Les omtale av «Bastø Electric» her: