Gå til innhold
 Verdens største elektriske ferge, «Bastø Electric» er levert fra Sefine Shipyard til Bastø Fosen. Foto: Sefine Shipyard
Verdens største elektriske ferge, «Bastø Electric» er levert fra Sefine Shipyard til Bastø Fosen. Foto: Sefine Shipyard

 7. desember ble Bastø Fosens aller første elektriske ferge overlevert fra Sefine Shipyard i Tyrkia. - Et paradigmeskifte for Bastø Fosen, sier administrerende direktør, Øyvind Lund.

«Bastø Electric» er verdens største helelektriske ferge, med en lengde på 144 meter, og en kapasitet på 200 biler og 600 passasjerer på Norges mest trafikkerte samband.  

Fergen er designet av Norwegian Ship Design i Førde, og er basert på designet av «Bastø 4», «Bastø 5» og «Bastø 6» som hadde et design fra Multi Maritime, forklarer daglig leder Gjermund Johannessen. 

- De tre var blant de siste dieselmekaniske fergene som ble levert til Norge. Så har vi gjort det vi kaller en “next generation upgrade”., der vi har omrokkert hele drivlinjen og gjort plass til batterirom, tavlerom og høyspent-transformatorer og ladesystem. I tillegg til å gjøre hele fartøyet klart for batteridrift, forteller Johannessen. 

Han forklarer at selv om man hadde et basisdesign blir omfanget av en sånn størrelse at det nesten kan defineres som et nydesignsoppdrag.

Hoveddata:

  • Navn: «Bastø Electric» 
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer: 42
  • Design: Norwegian Ship Design
  • Lengde: 144 meter
  • Bredde: 20 meter
  • IMO-nummer: 9878993
  • Rederi: Bastø Fosen
  • Fremdrift: Siemens 
  • Thrustere: Siemens
  • Azimuth thrustere: Kongsberg Marine
  • Generator: Cummins
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Kongsberg
  • Brannslukningsutstyr: Marsis
  • Livbåter: Survitec
  • Batteripakke: Siemens
  • Kapasitet: 200 biler, 600 passasjerer
     

Sparer seks millioner liter diesel

Etter at «Bastø Electric» er kommet i drift på nyåret er rederiet klare til å elektrifisere to av de andre fergene på sambandet. Først ut er «Bastø 4» som i februar blir sendt til Westcon for å gjøres klar for elektrisk drift. Senere skal også «Bastø 6» gjennom samme ombygging. 

- Dette er et paradigmeskifte for oss, sier administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund til Skipsrevyen. 

Da «Bastø Electric» ble bestilt var det med en plan om at fartøyet kun skulle lades i Horten. Men siden rederiet har bestemt seg for å elektrifisere ytterligere to fartøy skal det også bygges ladeinfrastruktur i Moss. Dette er ventet å bli ferdig i løpet av 2021, og da vil alle de tre fartøyene kunne gå 100 % elektrisk på sambandet. Dermed reduseres utslippet av klimagasser betydelig og det spares i overkant av seks millioner liter diesel i året. 

Enova har støttet «Bastø Electric»-prosjektet med 31 millioner kroner, i tillegg til 136 millioner kroner for ombyggingen av «Bastø 4» og «Bastø 6», og ladeinfrastruktur i Moss. 

- Vi har fem fartøy som går på sambandet hver dag, og de tre som blir elektriske vil seile 75% av alle avgangene. De to andre fartøyene seiler 12 timer om dagen, seks dager i uken, forklarer Lund.

Autonomt bemannet

Bastø Fosen har et prosjekt gående sammen med Kongsberg Maritime der «Bastø 6» i dag seiler med det som Lund omtaler som “autonomt bemannet”. Det betyr at fartøyet seiler autonomt, men kapteinen har til enhver tid mulighet til å bryte inn og ta over styringen ved behov. 

- Den funksjonaliteten er også bestilt inn på «Bastø Electric», men foreløpig er det ikke bestemt om det skal inn på andre fartøy, bekrefter Lund.

Han er tydelig på at han tror dette er fremtidens måte å seile ferger, som et støttesystem for navigatørene. 

- Vi jobber videre med Kongsberg for å optimalisere dette systemet dette ytterligere. Sikkerhet er førsteprioritet i hvorfor vi ønsker å gå videre med dette, understreker Lund. 

- Er det litt stas at dere har verdens største elektriske ferge? 

- Ja, vi er veldig stolte av å ha fått til dette innenfor dagens konsesjonsperiode der det ikke er et krav om elektriske ferger. Jeg tror dette er et signal til resten av bransjen, og resten av verden, at det er mulig å ta miljøansvar. Det har vært et ønske fra både Bastø Fosen og Torghatten-konsernet om å ta miljøansvar ved å være med i det grønne skiftet når vi så at det er muligheter til å gjøre dette nå, fremfor å vente til neste konsesjonsperiode som ligger mange år frem i tid, avsutter Lund.

Det bygges høyspentladesystemer i både Moss og Horten, som kan lade med en effekt på opptil 9000 kW. Ferja har et stort 4000 kWh batterisystem, som muliggjør all elektrisk drift. I tillegg har fergen dieselgeneratorer med tilstrekkelig kapasitet til å opprettholde normal drift i tilfelle feil på landstrøm.

Utstyr:

Siemens har levert en omfattende pakke bestående av batteripakke, fire generatorer à 1222 kVA, 1100 kWe, 690 V, 1500 rpm, transformatorer, landstrømsystem, EMS, thrustere og fremdriftssystem og RDS for å nevne noe. 

Kongsberg Maritime har levert 2 stk AZP 100 CP L-drive. 2250 KW, broløsning, avansert navigasjonssystem, autodocking og adaptiv transit.

Generatorsett er 4 stk. Cummins QSK50-DM1. 

Møbler er levert av Cita. Styrehusstoler kommer fra Kongsberg Maritime, mens passasjersetene er levert av GRL. Bysse og kafeteria kommer fra YSG. Salgsområdet er designet av AD Arkitekter Drammen, ved Tor Børrestad.

Navigasjonslys og søkelys er levert av Glamox. Ankervinsjer og fortøyningscapstaner kommer fra DMT. MOB-båt g daviter er levert av Norsafe. Øvrig redningsutstyr og brannslukkingsutstyr er levert av Delmar. Heiser kommer fra Thyssenkrupp. HVAC og sentralvarmesystem er levert av Aeron. Toalettsystem kommer fra Jets. Pumper er levert av Allweiler. 

Fartøyet er malt i maling fra International Marine.

Møblene på den nye fergen er levert av Cita. Foto: Sefine Shipyard
Møblene på den nye fergen er levert av Cita. Foto: Sefine Shipyard
Passasjerseter kommer fra GRL. Foto: Sefine Shipyard
Passasjerseter kommer fra GRL. Foto: Sefine Shipyard