Ambulanse-kontrakten representerer et stort løft for GulenSkyss. Reder Per Vold (t.v) og driftsleder Daniel Kvernøy gleder seg over å vær klar med nyebåten. Foto: Gustav Erik Blaalid

«Rosedoktoren» settes i arbeid

Eivindvik: Reder og eier av «Rosedoktoren», Per Vold, er godt fornøyd og smiler bredt to dager før ambulansebåten settes i arbeid. I dag, lørdag, er det dåp og oppdragsgiver Helse Fonna sier at fartøyet er den mest funksjonelle ambulansebåten som er bygd i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Landgangen er plassert i hekken og kan heves og senkes. Løsningen gjør det lettere å håndtere bårepasienter. Foto: Gustav Erik Blaalid

- Litt av en attest til dere som har planlagt og bygget fartøyet.

- Ja, det er storveis, sier Per Vold, og peker på driftsleder i Gulen Skyss, Daniel Kvernøy som han fullroser for prosjekteringsarbeidet.

- Planlegging og utarbedelse av detaljene på fartøyet har skjedd i et tett samarbeid mellom rederi, designer, verft og oppdragsgiver, legger Per Vold til.

Nye detaljer

Daniel Kvernøy forteller at dette ambulansefartøyet har noen løsninger og detaljer som ikke andre har.

- Blant annet har vi montert landgangen i hekken, som fungerer svært godt når en skal håndtere bårepasienter. En løsning vår oppdragsgiver, Helse Fonna, ble godt fornøyde med, sier driftslederen. Han poengterer også at det blir bedre arbeidsmiljø for helsepersonell ombord, og at det er lagt vekt på løsninger som skal gjøre arbeidsmiljøet både ute og inne bedre.

Oppdragsgiver Helse Fonna skryter av ambulansebåten «Rosedoktoren», og beskriver den som den mest avanserte i sitt slag. Foto: Gustav Erik Blaalid

Travelt oppdrag

«Rosedoktoren» blir stasjonert i Sunde i Kvinnherad kommune og skal betjene Sunnhordlandsbassenget. Den kan også gå lenger enn det, for eksempel til Espevær og Bergen ved behov. Fartøyet blir som en avansert ambulansebil, men med bedre kapasitet. Dette er en av de mest hektiske ambulansetjenestene til sjøs i Norge. Ifjor var det 1400 oppdrag for ambulansebåten i dette området, opplyser Helse Fonna.

- Til oss sa de 1500, sier Daniel Kvernøy, som gir mye av æren for et godt sluttprodukte til alle han har samarbeidet med. For GulenSkyss betyr ambulansekontrakten mye. Verdien av den seks års lange kontrakten er 110 millioner kroner.

- Hvor mye har det kostet å bygge “«Rosedoktoren»?

- La meg si det slik, vi har forsikret fartøyet for 25 millioner kroner. Byggesummen har vi ikke lyst å gå ut med, sier Per Vold.

Hoveddata:

Rederi: GulenSkyss AS
Design: Berserk Design AS
Verft: Maritime Partners AS
Kontraktssum: 110 millioner kroner
Lengde: 20,40 meter
Bredde: 7,20 meter
Toppfart: Ca 30 knop
Kapasitet: 11 passasjerer, 2 båreplasser i sykelugar
Skrog: Katamaran – kompositt
Maskineri: Volvo Penta IPS900

Viktig for GulenSkyss

Ambulanseoppdraget har vært viktig for GulenSkyss.

- I 2012 var vi fire ansatte. I 2019 er vi 28, forteller rederen og gründeren av det som er GulenSkyss idag. Per Vold startet med skyss-service allerede i 1971. Siden har det gått slag i slag. Men virkelig fart i veskten har de blitt de seneste 4-5 årene med to nybygg, flere kontrakter og flere ansatte. Hovedkontoret ligger i Eivindvik i Gulen kommune.