”Olympic Intervention IV” levert tre dager før tiden

Det lar seg altså gjøre, selv i disse tider: Ulsteinkonsernet leverte ”Olympic Intervention IV” til Olympic Shipping den 11. juli – tre dager før kontraktsfestet tid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet er et kombinert ROV subsea konstruksjonsfartøy og multifunksjonelt plattformforsyningsskip. Det er chartret av Oceaneering International, Inc og skal i kontrakt for Shell i US Mexicogulfen.
– Våre medarbeidere har samarbeidet svært godt med rederiet og på tvers av selskap i konsernet, og jeg er stolt over at vi klarer å levere før kontraktfesta tid, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulsteinkonsernet.
– Vi har hatt syv uker kortere byggetid på dette fartøyet i forhold til søsterskipet ”Olympic Triton”. Dessuten har vi hatt store forsinkelser på viktig utstyr fra leverandører. Likevel har vi klart å opprettholde kvalitet og leveringspresisjon, sier adm.dir. i Ulstein Verft, Karsten Sævik, fornøyd.

Ulstein P101 for subsea

– Med stor etterspørsel innan subsea-operasjoner er ULSTEIN P101 en ettertraktet fartøystype. Skipet kan utføre operasjoner på havbunnen over hele verden. Dette fikk vi bekreftet når Oceaneering, Shell sin største operatør på drilloperasjoner på havbunnen, chartret fartøyet for fem år, forteller daglig leiar, Bjørn Kvalsund, i Olympic Shipping.
Oceaneering International, Inc. annonserte nylig at ”Olympic Intervention” skal ut i kontrakt for Shell sitt utviklingsprosjekt Perdido i US Mexicogulfen. Skipet skal utføre installasjonsoppgaver på ekstremt store havdyp.
– Det var avgjørende for oss å ha chartret ”Olympic Intervention IV” for å vinne kontrakten med Shell. Skipet er bygget for arktiske farvann og det gjør skipet bedre egnet for tøffe vêrforhold, uttalte T. Jay Collins, President og Chief Executive Officer i Oceaneering International, Inc i en pressemelding 8. juli 2008.
Velutstyrt design
”Olympic Intervention IV” er det tredje ULSTEIN P101-designet bygget i Ulsteinvik. Fartøyet er utstyrt med mange avanserte systemer og løsninger fra Ulstein Elektro, som ULSTEIN IAS (integrert automasjonssystem) og ULSTEIN COM (kommunikasjonssystem).
ULSTEIN P101 har særdeles gode sjøegenskaper med rolege bevegelser, og er en fin arbeidsplattform for de fleste operasjoner. Fartøyet er utstyrt med helikopterdekk, en 150 tonns hiv kompensert offshorekran og to miniubåtar frå Oceaneering.
Brennestart for skipet var april 2007, og skroget kom til Ulsteinvik fra Polen i starten av februar 2008.