Norske rederier har utdannet 6500 filippinske sjøfolk. Illustrasjonsfoto: Odfjell SA

Norske rederier har utdannet 6500 filippinske sjøfolk

Mens Arbeiderpartiet og Høyre nærmest kappes om hvem som er best til å ivareta arbeidsplassene for norske sjøfolk, så har Norges rederiforbund og 16 norske rederier utdannet 6500 filippinske sjøfolk ved det norskfinansierte senteret i Manila. – Beklagelig! sier leder av Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Dette synes jeg faktisk ikke er helt greit, sier Emilie Clarice Schäffer (H). Jeg forstår at vi er i et internasjonalt konkurransemarked, men norske sjøfolk står for høy integritet, dyktighet og fagkunnskap som også burde være et konkurransefortrinn. Ergo man burde ikke ensidig fokusere på lønnsnivå. Men også kvalitet, sier Schäffer.

-  Dette er selvfølgelig ikke greit, sier Terje Aasland (Ap. –  Men en konsekvens av at internasjonal skipsfart er innrettet slik at de rederiene som har de med lavest lønn vinner konkurransen. Det var nytt for meg at Høyre var skeptisk til dette, men hvis de står inne for det tar vi gjerne felles front mot denne formen for konkurranse. I Norge står de jo nettopp for en politikk hvor lavlønnskonkurransen er fremtredende. Jeg vil anbefale Høyre og starte der hvor de selv har full kontroll ved å si nei til at Color Line kan gå fra Nor til NIS, sier Aasland.

Har utdannet 6500 filippinske sjøfolk

Norwegian Training Centre (NTC)- Manila ble etablert i 1990 av Norges Rederiforbund for å gi kvalifisert opplæring til filippinske sjøfolk som jobber om bord på norsk-kontrollerte skip, opplyser Norges Rederiforbund.

Kadettprogrammet har gjennom årene tatt inn og finansiert ca 6500 filippinere og sørget for å gi dem internasjonal kvalitetsutdanning og jobb, ifølge Norges Rederiforbund.  - De fleste av disse kommer fra svært fattige familier og får gjennom dette et løft ut av fattigdom, ifølge Tove Åstasund Iversen ved kommunikasjonsavdelingen i Norges Rederiforbund. Denne utdanningen skjer i samarbeid med fire skoler på Filippinene.

-I tillegg har vi trent mer enn 100.000 sjøfolk ved treningssenteret i Manila, sier Åstasund Iversen. I 2016 åpnet vi et maritimt simulatorsenter i Manila som følge av en felles dugnad fra 16 norske rederier. I tillegg til Norges Rederiforbund og DNK. Det gir i dag kvalitetstrening til fremtidens sjøfolk til gavn for Filippinene, Norge og internasjonal skipsfart, hevder Åstasund Iversen.

Sjømannsforbundet beklager

-Det er beklagelig at norske rederier har bidratt til å stimulere til en utvikling der utenlandsk lavtlønnet arbeidskraft har tatt mer og mer over for norske sjøfolk om bord på norske skip, sier leder av Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.

- Jeg tror imidlertid ikke at det ville ha blitt flere jobber til norske sjøfolk selv om senteret i Manila ble lagt ned, sier Hansen. Problemet er at det lønnsnivået du må ha for å kunne leve i Norge ikke kan konkurrere med lavkostland internasjonalt. Vi burde imidlertid i det minste kunne stille krav til det som skjer av aktivitet på norsk sokkel, så vi har kontroll på rekrutteringsgrunnlaget her. All erfaring tilsier at en slik utvikling tapper Norge for verdifull kompetanse over tid. I dag kreves det at det står EØS-kaptein om bord i skip som er registrert i NIS, men over halvparten av skipene i NIS seiler med dispensasjon fra denne regelen, sier Hansen.

-  Vi får nå meldinger fra våre tillitsvalgte om bord på offshoreskip i opplag om at norske sjøfolk bidrar til å lære opp utenlandsk arbeidskraft som skal være om bord når skipene igjen skal ut, sier Hansen. Det er bekymringsfullt. – Alt vi ber om er at det skal bli rettferdig konkurranse mellom norske sjøfolk og utenlandsk arbeidskraft. Jeg tror ikke refusjonsordningen vi har i dag er tilstrekkelig. Det burde være et adelsmerke for norske redere og ta med norske sjøfolk om bord på sine skip, sier Hansen.