Nesoddbåtene blir elektriske. sier regionsjef i Norled til Skipsrevyen.

Nesoddbåtene blir elektriske

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

LNG og MGO vil bli skiftet ut med batteripakker på Nesoddbåtene ifølge Norled. Vi arbeider også med planer for elektrifisering av øybåtene i indre Oslofjord, sier prosjektleder i Ruter Anita Eide til Skipsrevyen.

Ruter og Norled samarbeider om å realisere ambisjonen om utslippsfri båter. – LNG vil bli byttet ut med batteripakker, sier regionsjef for Oslo i Norled Alf Jørgen Fedog. Selskapet samarbeider med Ruter for å finne de beste løsningene for elektrifisering av fergesambandet. Dette krever også investeringer i ny infrastruktur og ekstra bevilgninger, sier Fedog.

Utreder flere alternativer

-Vi utreder  flere alternativer for el-infrastruktur, sier Eide. En mulighet er en felles nettstasjon for Nesoddbåtene og øybåtene på Tingvallakaia på Oslo-siden. En annen mulighet er en delt løsning hvor Nesoddbåtene lades på Nesodden.

Behov for avklaringer

Det er fortsatt en del forhold som må avklares med hensyn til el-infrastruktur før den kan etableres, sier Eide. Nesoddbåtene vil tidligst bli elektriske i 2019, men det forutsetter at vi får på plass nødvendig el-infrastruktur. Øybåtene vil ikke bli elektriske før ved oppstart av kjøring under ny kontrakt i 2021. Anbudskonkurransen på øybåt-tjenesten er planlagt utlyst i år.