M/S «ÅSTA B»

Trefjar Ltd., Hjallahrauni, Hafnarfjordur, Island har igjen levert et nybygg til et norsk rederi. M/S «ÅSTA B» ble overtatt den 9. desember 2009 som verftets byggenummer 343 av Eskøy AS, Kvaløysletta i Troms.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er første nybygg av typen Cleopatra Fisherman 50, og båten har fått navn etter reder Bjarni S. Sigurdssons datter. Så var det da også Åsta som stod for dåpen av fartøyet. Dette er forøvrig rederiets andre Cleopatra båt; «Saga K» ble levert i 2008.
«ÅSTA B» er den hittil største båten bygget ved Trefjar. Fartøyet er konstruert over Speedsjark lesten, men farten er ikke like fremtredende for denne størrelsen.
Autolinebåtens skrog er bygget i GRP materiale, overbygget er i vacuum-infused sandwich konstruksjon og sandwich dekk er i balsatre. Under vannlinjen er båten påført anti-fouling maling. Skroget er avdelt i tre vanntette avdelinger; lugar/styrehus, fiskerom og maskinrom.
Erfaringene etter en måneds fiske viser at båten lever opp til forventningene når det gjelder mer vær-uavhengighet. Rederiet satser sterkt på hysefiske, og torskekvoten vil også bli fylt opp.
M/S «ÅSTA B» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 14,99 m
Bredde 4,65 m
Dybde i riss 2,25 m
Dypgående 1,40 m
GT 30
Fiskerom 42 m3
Arbeidsdekk 40 m2
Tankkapasiteten for brennolje er på 3000 liter og for ferskvann 500 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Yanmar 6AYN-ETE dieselmotor som utvikler 990 hk og som driver et ZF 5000IV-LD gear med oversetning 1,96:1. Vanlig fart vil ligge i området 12-18 knop. ZF Mathers elektrisk maskinerikontroll er installert ombord.
Strømforsyningen kommer fra to Westerbeke generatorer på 26 kW henholdsvis 12 kW. For best mulig manøvreringsdyktighet er det montert to Sidepower SP300HYD thrustere fra Sleipner, en forut og en akter. Maskinrommet er brannsikret med Aerosol automatisk brannslukker.
Dekk
Arbeidsdekket er på cirka 40 m2. Fiskeutstyret består blant annet av Mustad autoline system for 28.000 kroker, Bernskan “bag bait” maskin, Beitir line og ile spill og Kælingu ismaskin. Diverse utstyr i rustfritt stål for håndtering av fisk er levert av 3X på Island. I lasterom er det plass for 23 x 600 liters og 19 x 400 liters fiskekar.
Marine kran er type Meydam TMP 300L. Heide Easy mix F15 fiskeavfall/bilge pumper er arrangert på arbeidsdekk. Båten er utstyrt med Viking redningsflåter og diverse annet redningsutstyr.
Diverse
Interiøret er i teak utførelse, og det er tre separate lugarer ombord, en 3-manns på babord side, 2-manns på styrbord side og en enkeltlugar forut. I styrehuset er det arrangert med bysse, og det er montert en Eberspächer diesel heater.
Det elektroniske utstyret innbefatter JRC JMA 5206-4BB radar, JRC JFC-130HP ekkolodd, JRC JLN-628BB doppler logg, Seiwa Explorer III GPS plotter, Compilot Commander autopilot m/bowthruster interface, WASSP WMB-160F-FT multi beam sonar, Olex kartsystem, JRC GPS kompass, JRC JLR-7500 GPS GMDSS m/WAAS GPS, Furuno SC-30 GPS, manuell EPIRB, auto float free EPIRB, Raymarie R218 VHF/DSC radio, JRC JSS-2159 MF/HF radio, JRC JHS-770S GMDSS VHF radio m/DSC, Navicom RT-650 VHF DSC, Raymarine RAY49 VHF DSC, JRC JUE-85 Inmarsat C, Sailor SP3520 bærbar VHF, JRC NCR-330 navtex og JRC JHS-182 AIS,