Vindskip. Foto: Lade AS.

Grønn skipsfart kan skape nytt industrieventyr for Norge

Kan Grønn Skipsfart bli et nytt industrieventyr for Norge? -Ja, mener Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne, som nå lanserer flere konkrete forslag for å satse på grønn skipsfart.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

 Daglig leder i Lade AS, Terje Lade sier at selskapet har skrevet intensjonsavtale om et nytt vindskip med Uljanik Shipyard i Kroatia om bygging av et skip som utnytter vindkraft omtrent som et fly.

Tenk deg et skip som i utgangspunktet går på LNG, miljøvennlig drivstoff, som brukes for å komme opp i fart, og et skip som søker inn i vinden og utnytter vindens krefter som en del av fremdriften. Ikke som seilbåt men som et aerodynamisk skip. Tenk deg at skipet er bygget aerodynamisk omtrent som en flyvinge. Et fly benytter farten for å komme opp i luften og deretter er flykroppen og vingene konstruert slik at vinden hjelper flyet å fly.

Har intensjonsavtale med Kroatisk verft

-Vi kunne også tenke oss at vinden på samme måte hjelper skipet å seile, sier Terje Lade. Det er et slikt skip som Lade AS har holdt på med å prosjektere en stund sammen med verftet Uljanik Shipyard som har spesialkompetanse på byggingen av aerodynamiske skip, men blant annet et spesialkonstruert og lett dekk. Vekten betyr mye når vinden skal benyttes som en del av  fremdriften. Dette er skipet som Terje Lade i Lade AS ser for seg vil kunne bli bygget i 2021 gitt at selskapet får investorene med seg på å realisere prosjektet.

-Det tar fem år bare for å få registrert det internasjonale patentet, så vi skynder oss langsomt, men vi har tro på at slike skip vil bli en del av fremtiden, sier Lade. Nå får han støtte av miljøpartiet De Grønne som nevner Lade AS sitt vindskip som et typisk prosjekt som kan få støtte fra et nytt grønt investeringsfond, som foreslås opprettet.

De grønne vil satse på skipsfart

- Vi vil satse på skipsfart og nullutslippsteknologi for skip! Det sier Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne til Skipsrevyen. Grønn Ungdom lanserer flere konkrete forslag for å få det til.

-Norge skal fortsette å være maritime mestre også når verftene ikke lenger bygger båter til oljeindustrien, sier Hermstad. Skipsfart er areal- og ressurseffektivt som bare det. Vi trenger ikke å bygge veien for sjøen finnes der allerede.

MDG satser på fremtidens skipsfart, og utvikling av lav- og nullutslippsteknologier. Vi vil ha mer transport over fra vei til sjø, slår Hermstad fast.

Vil opprette “Marinova”

- Vi vil opprette et “Marinova”, etter modell fra Enova, for å støtte pilotprosjekter og kommersialisering av nullutslippsløsninger for skip. Nullutslipp skal være krav ved flere fergekonsesjoner. De grønne foreslår 100 millioner til forskning på fremtidens nærskipsfart,  

Nye grønne investeringsfond

- I tillegg foreslår vi 1,2 milliarder i risikovillig kapital til nye, grønne investeringsfond, som kan investere i gode ideer - som norske Lade AS sitt "Vindskip," et nytt fraktskip som bruker skroget og vinden som en del av fremdriften.

-Vi vil investere i klimaløsninger, ikke mer av problemet,  sier Hermstad.